JAWA 500 OHC panelka - Jawa nemoc pokračuje  ;-)

Jak se říká, že příležitost dělá zloděje, tak v mém případě říkám "příležitost dělá pacienty". Neboli naskytla se příežitost přes kamaráda Mirka koupit za dobré peníze motor z nuladvojky a tak jsem se rozhodl pro stavbu dalšího typu půllitra, kterého jsem původně chtěl dát do před časem koupené černé kývačky a udělat legální přestavbu jejíž počátek je popsán v kapitole kývačka 250. Díky okolnostem jí ale budu stavět celou do jiného rámu a tak i kapitola stavby bude popsána zde.
Poukd by chtěl někdo rýpat do originality apod., tak dopředu upozorňuji, že tato stavba je volně inspirována prototypovým modelem Jawy 500 OHC v kývačkovém rámu (o jeho existenci existuje spoustu nepodložených informací a jen několik málo fotografií např. s Juliánem Slepeckým) jen s tím rozdílem, že jsem použil tužší rám z typu 592, brzdové bubny z modelu OHC/02 a torzo olejové nádrže ze stejného typu. Výsledkem by měla být vzhledově panelka s půllitrem pod nádrží a použitím pouze dílů z Jawy!
Motorku stavím pro sebe na ježdění, v žádném případě ne na kšeft a tak po zkušenostech z jiných Jaw volím např. i široká řídítka s hrazdou, praktický nosič, blinkry, elektrickou 12V soustavu a kvalitní obutí od Metzeleru.
 

10.11.2015... od Kamaráda Tomáše jsem sehnal kromě pár dílů na OHC i samotný brzdový buben na typ 02

 

19.12.2015... sehnal jsem přes kamaráda Míru motor OHC typ 01. Je celý, kompletní, vč všech krytů, deklů, karbecu, dynama atd. Po rozebrání jsem ale zjistil, že spodek není v nejlepší kondici a že budu muset několik věcí vyměnit. V každém případě lepší, než motor od známých překupníčků za 120tis

 
 
20.12.2015... pár momentek z demontáže. Řadící i startovací hřídele jsou jako obvykle na výměnu. Koš spojky a úchyty motoru na opravu.Klika a výbrus nutnost. Hlava nevypadá zle, vahadlovka a obě hrušky bez vůlí. 
 
01/2016... od kamaráda Hanze jsem dostal brzdový štít a pakny do velkého bubnu 02 a tak již mám jedno kolo vyřešené. Ještě musím sehnat jeden kompletní střed a pak začnu shánět 16" 40ti dírový ráfek (před cca rokem jsem prodal dva kompletní středy a teď bych si za to nafackoval. Nojo no hold jsem tenkrát potřeboval peníze a nedošlo mi to). Původní představa byla, že začnu jakmile budu mít vyřešené doklady, abych nezničil motorku jen tak pro nic. Jenže se nemůžu dočkat a tak jsem zvolil jinou variantu. Seženu nějaký starý rám a začnu s pasováním motoru a případnými dalšími úpravami na tomto rámu. No a když se v mezičase podaří udělat doklady, tak pak přehodím zbytek z kývačky a nebo těch pár drobností které mi budou chybět, dosháním a kývačku tak zároveň zachovám.
 

22.2.2016... po cestě pro Lesníkovýho péráka jsme se stavili v Měňanech u staršího pána a koupil jsem od něj rám s vidlemi, zadními tlumiči, sedlem a blatníkem na stavbu kývačky.

23.3.2016... včera jsem dostal od kamaráda Tomáše rám z kývačky a tak už budu mít z čeho řezat.

 

8.4.2016... očistil jsem torzo motorky, sundal zadní tlumiče, vyměnil v nich těsnění a olej, vyřezal z náhradního rámu kus pro výrobu atypického profilu na vložení do rámu po prodloužení. 

 

11.4.2016... kamarád David mi vyrobil vložky do rámu podle kusu rámu 353, který jsem mu dal. Nádherně sedí jen spasovat. Dál jsem nechal zavařit zadní oka na motoru, které byly vytahané a vymačkané.

 

13.4.2016... nechal jsem si předělat domek levého ložiska na použití gufera 25-38-5 místo stávajícího filcového kroužku. Venkovní strana domku byla stejně zdeformovaná od nějakého prasete, který to před tím rozebíral krumpáčem.

 

17.4.2016... asi tři večery jsem si hrál se spasováním rámu a hlavně s úpravou vyrobených vložek. Problém je v tom, že stavbu dělám z rámu 592 a vložky jsem si nechal udělat podle profilu z rámu 353. Venkovní rozměry mají oba stejné, ale tloušťku stěny jsem naměřil rozdílnou. U typu 353 je tl.= 2,2mm a 592 je tl.= 2,5mm. Takže jsem vložky musel v rozích přibrousit, ale o to těsněji sedí. Takže rám mám již spasovaný, vyvložkovaný a pojištěný šrouby( ty při vaření nahradím čepy, které budou vevařeny). V podstatě rám připravený na svaření. Pak už jen vyrobit atypické příložky pro přední uchycení a dovařit materiál pro zadní úchyty. S tím ale ještě počkám, kdybych potřeboval měnit polohu motoru např. kvůli nádrži.

18.4.2016... pokročil jsem ve spasovávání dílů a trochu to nastrojil předkem, kaslíkama, blatníkem, podsedlovýma plechama, které jsem musel upravit pro použití olejové nádržky. To bude ještě zábava, aby to vypadalo podle mých představ. Nicméně motorku už to zase dost připomíná  ;-)  

 

27.4.2016... volal mi kamarád Hanz, že se stavil u mě doma a nechal mi za plotem dárek v podobě brzdového bubnu na nuladvojku. Je hezké mít kolem sebe lidi kteří jsou v pohodě...

 

05/2016... Koupil jsem od kamaráda Pilníka kompletní kolo na OHC za čtyřku, ale tím to hasne. Není čas. 

 

13.6.2016...Potřeboval jsem se odreagovat, tak jsem chvilku něco dělal. Zkouším napasovat a vytvarovat olejovku podle představ. Původně to měl být jen kryt aby to vypadalo hezky, možná ho ale uzavřu a zvětším tak objem nádržky kvůli přehřívání oleje.

 

30.7.2016... na burze v Chotusicích jsem koupil brzdový štít z óhácéčka. Není to originál, ale pěkně udělaný dvouklíč přesně padnoucí na mojí stavbu. Pak jsem si od p. Čilíka koupil kryty královny, pružiny palce vačky a třmeny dynama.

 

5.10.2016... chtěl bych trochu postoupit, protože už řeším doklady a bylo by dobré mít motorku hotovou. Tak jsem nechal zavařit oka motoru a svrtat podle zapůjčeného karteru od Hanze. 

 

06/2017... co se událo... 

- zakoupeno nové panelkové sedlo od p. Jirčíka (mimochodem lepší zpracování a materiál jsem zatím neviděl. Dělá opravdu profesionální práci.)

- od února objednána výroba ráfků na zakázku od p. Kloudy

- přivezl jsem zavařený rám a napasovaný motor dle mých požadavků. Nemám stolici na srovnání a zafixování rámu a ani nejsem profesionální svářeč, abych se pustil do vaření takto důležité součásti. V práci jsem si nechal vypálit a naohybat atypické přední držáky motoru. 

 

 

07/2017... přišly ráfky od Kloudy, bohužel špatná domluva, protože jsem je chtěl i naplést na bubny a nestalo se tak. Takže ještě jednou a lépe

 

10.8.2017... překvapivě rychle přišly zpět napletené ráfky na velké bubny od p. Kloudy, je to fakt pecka!

14.8.2017... přišly pneumatiky a duše Metzeler od pneumoto.cz (dobrá domluva, rychlé dodání). Chtěl jsem Heidenau se stejným vzorkem na obou pneu, ale nedělají je v rozměrech 16x3,25 a 16x3,50. Oblečené pneu na těch šestnáctkách s velkými bubny jsou fakt velký porno! Do toho mi kamarád Tomáš pomohl a vysochal plechařinu kolem olejovky. Kamarád Pukavec mi upravil přední vidle a kolo aby se tam vešlo a teď zbývá napasovat zadní kolo a trochu říznout do již hotové nádrže aby se vešla nad vahadlovku.

 

7.12.2017… dopasován přední blatník vč. vzpěr
9.12.2017… před asi třemi lety jsem na burze koupil vyříznuté plechové logo z nádrže Jawy. Moc se mi líbilo a věděl jsem že ho někdy použiju. No a včera mě napadlo napasovat ho do přední masky téhle motorky. Ještě jsem měl jeden nápad, a to na hranu předního blatníku. Tohle ale bude větší pecka.
10.12.2017…pokračuji v dopasovávání jednotlivých plechových dílů. A proto, že je téměř všechno atypické, tak i na krytu řetězu jsem se vyřádil. Zároveň s tím, jsem musel i upravit průchod podsedlovým plechem. No prostě pořád jen řežu a svařuji. Bordel v celé garáži a pořád po uši od smíru.
14.12.2017… fakt bych chtěl mít motorku do jara hotovou a tak se snažím co nejvíc času strávit v garáži. Sehnal jsem na bazoši originál podsedlový plech z panelky (originál v šedé barvě), který byl ovšem trochu pošlapaný, takže jsem ho musel srovnat povařit a trochu si s ním pohrát.
15.12.2017… dneska jsem si nechal v práci vypálit druhou verzi příruby pro karburátory, tak uvidím jak to bude sedět.
19.12.2017… po dohodě s p. Svobodou jsem mu do Brna odeslal oba karburátory 2926 na výrobu dvou sacích kornoutů.
20.12.2017… původně jsem šel do garáže jen proto, abych tam odnesl plastové lahve, ale zahlédl jsem na ponku připravený bowden plynu pro dva karburátory, tak jsem ho rovnou předělal na rozměry pro tuhle motorku. Protože byl hlavní bowden krátký, tak jsem si v týdnu v cykloshopu koupil 2m bowdenu s teflonovou vložkou, který jsem pro prodloužení použil. Rovněž jsem použil kolena pro vedení lanek s teflonovou vložkou, která se dávají na brzdy. Plyn šlape jak po másle obě šoupátka fungují jak mají. Dál jsem vyrobil příchytku podsedlového plechu na pravou stranu. To samé na levé straně a už pomalu bude plechařina připravená na opískování a lak.
 
12/2017…moc času mezi svátky nebylo, spíš se dost pilo, než makalo. Ale vyrobil jsem atypické stupačky rozřezáním původních, pro zpevnění jsem použil naohybanou kulatinu 14mm, na kterou jsem nasadil kroužky a zavařil. Zavařil jsem všechny díry na zadním blatníku a upravil i díry pro držák z podsedláku. Vypadá to, že plechařina je taknějak připravená na opískování. Stále však nemám replikovou nádrž, abych mohl dopasovat finální uchycení a mohl vše odvézt na lak. Mezitím bych se pověnoval motoru.
7.12.2017… dopasován přední blatník vč. vzpěr
 
9.12.2017… před asi třemi lety jsem na burze koupil vyříznuté plechové logo z nádrže Jawy. Moc se mi líbilo a věděl jsem že ho někdy použiju. No a včera mě napadlo napasovat ho do přední masky téhle motorky. Ještě jsem měl jeden nápad, a to na hranu předního blatníku. Tohle ale bude větší pecka.
 
10.12.2017… pokračuji v dopasovávání jednotlivých plechových dílů. A proto, že je téměř všechno atypické, tak i na krytu řetězu jsem se vyřádil. Zároveň s tím, jsem musel i upravit průchod podsedlovým plechem. No prostě pořád jen řežu a svařuji. Bordel v celé garáži a pořád po uši od smíru.
 
14.12.2017… fakt bych chtěl mít motorku do jara hotovou a tak se snažím co nejvíc času strávit v garáži. Sehnal jsem na bazoši originál podsedlový plech z panelky (originál v šedé barvě), který byl ovšem trochu pošlapaný, takže jsem ho musel srovnat povařit a trochu si s ním pohrát.
 
15.12.2017… dneska jsem si nechal v práci vypálit druhou verzi příruby pro karburátory, tak uvidím jak to bude sedět.
 
19.12.2017… po dohodě s p. Svobodou jsem mu do Brna odeslal oba karburátory 2926 na výrobu dvou sacích kornoutů.
 
20.12.2017… původně jsem šel do garáže jen proto, abych tam odnesl plastové lahve, ale zahlédl jsem na ponku připravený bowden plynu pro dva karburátory, tak jsem ho rovnou předělal na rozměry pro tuhle motorku. Protože byl hlavní bowden krátký, tak jsem si v týdnu v cykloshopu koupil 2m bowdenu s teflonovou vložkou, který jsem pro prodloužení použil. Rovněž jsem použil kolena pro vedení lanek s teflonovou vložkou, která se dávají na brzdy. Plyn šlape jak po másle obě šoupátka fungují jak mají. Dál jsem vyrobil příchytku podsedlového plechu na pravou stranu. To samé na levé straně a už pomalu bude plechařina připravená na opískování a lak.
 
 
12/2017… moc času mezi svátky nebylo, spíš se dost pilo, než makalo. Ale vyrobil jsem atypické stupačky rozřezáním původních, pro zpevnění jsem použil naohybanou kulatinu 14mm, na kterou jsem nasadil kroužky a zavařil. Zavařil jsem všechny díry na zadním blatníku a upravil i díry pro držák z podsedláku. Vypadá to, že plechařina je taknějak připravená na opískování. 
 
 
 

11.02.2018... tohle je velký den s velkým "D". Podařilo se mi oficiálně tuto motorku dostat na papíry formou přestavby a doklady jsem si přivezl domů i s dvouletou technickou. Takže teď už jen doladit spoustu detailů a lakování. Mezitím začnu skládat motor a snad mi přijde i nově vyrobená královská hřídel, protože ta stará byla neopravitelná.

 

18.03.2018...dost jsem polevil s aktualizacemi prací, protože nebyl morál. Prostě a jednoduše, před finálním rozebráním a odvozem na lak, jsem znova kontroloval jestli vše sedí jak má, protože až to bude po laku, tak je pak pozdě cokoli předělávat. No a při tom, jsem zjistil, že zadní kolo není v ose rámu o cca 8mm, čož je pro mě nepřípustné. Takže jsem celé složení zadního kola rozebral a zjistil několik věcí, které mě slušně řečeno nasraly. První věc je ta, že ložiska se téměř netočila, záchyt reakce byl posvařován buhví z čeho a hřídel rozety s rozpěrkou byl krátký, takže při dotažení se ložiska sevřela a netočilo se to. Vyhozený peníze a práce amatéra. Přitom to dělal kamarád, který mi v minulosti už pomáhal s některými součástkami na nuladvojku. Hold asi neměl čas, nebo trpělivost nebo nevim. Dneska jsem zalezl do garáže hned po obědě a v půl jedné v noci šel domů. Celou tu dobu jsem strávil s uložením zadního kola tak, aby to všechno sedělo jak má, bylo to funkční a ještě to i vypadalo. Kdo tohle nedělal nepochopí, že jsem měl tisíckrát v ruce šupléru, rozetu, unašeč, kolo. Tím, že jsem se rozhodl pro středy kol z OHC 02 do rámu z 559, jsem si tak moc zkomplikoval situaci, že to chce opravdu trpělivost a spoustu času. Včera jsem jí kupodivu měl ;-). Když už jsem se rozhodl to předělat od základu, vymyslel jsem si, že střed bude uložený ve čtyřech ložiskách a tím pádem budou i všechy rozpěrky a rozměry jiné než doteď. Už mě nebaví s každým prdem letět za Davidem, aby mi to vytočil na soustruhu, tak jsem zapojil ten svůj stařičký zapůjčený od táty. Díky němu se mi podařilo přepracovat celé složení tak, jak jsem chtěl a aby bylo funkční. 

 

22.03.2018...úplně jsem zapomněl, že mi stále chybí podblatník, který původně koupené torzo neobsahovalo. Kamarád Tomáš mi jeden docela slušný daroval a tak jsem ho hned upravil tak, aby seděl na téhle motorce. Protože je rám kvůli motoru o cca 5cm vyšší, musel jsem i blatník nastavit. Kus plechu, nůžky, kladivo a je to. Nabodoval jsem si opěrky silentbloků nádrže a protože mi přesta fugovat samozatmívací kukla, nechal jsem si to dovařit od kamaráda Davida. Dál jsem pak celou motorku odstrojil a zslepil všechny závity kvůli lakování. Poslední věc kterou jsem ale neměl dořešenou bylo vylisování čepu kyvné vidlice, který nešel ven stahovákem vyrobeným ze závitovky ani ve velkém Davidovim svěráku. Pomohli mi až v místním autoservisu v hydraulickém lisu. Jen to mlasklo a pak už šel jak po másle.

 

28.3.2018... nechal jsem si vyrobit atypický záchyt brzdového bubnu. Ještě upravím hrany a trochu ho vyleštím..

 

1.4.2018... pro lepší dopasování masky jsem se rozhodl předělat držáky na "silentbloky".

 

6.4.2018... přivezl jsem si z práce nastříkaný rám a brýle do černého komaxitu. Normálně bych to nechal stříkat celé u Mazlyka, ale bojuji s časem. Navíc z rámu panelky je vidět cca 20cm pod nádrží, takže to, že je to komaxit nebude poznat. Zbytek věcí už tam má, tak budu muset počkat a dělat zatím jiné věci. 

 

10.4.2018... stavil jsem se u Mazlyka vyzvednout věci na nulajedničku a právě začal kytovat olejovku na panelku OHC. To bylo zase keců "kdo to tak zkurvil", že to bude praskat atd. Problém je ten, že olejovku jsem dříve koupil od známého překupníčka i s motorem (ten teda stál taky za to) a už byla zkrácená a zavařen prostor pro vzduchový filtr. Nebyla to zrovna profesionální práce, ale nechtěl jsem do ní znova řezat, tak to hold musí dohnat lakýrník. No nic, odjížděl jsem s tím, že si na tom udělá maturitu a že až se mě zase někdo bude ptát, kdo to tak pěkně nalakoval, tak mu budu dělat reklamu, protože "holky říkaly, že stříká fakt dobře"  ;-)

13.4.2018... zase jsem nasranej. Protože nemám vybavení, spoléhám se ve spoustě věcí na koupi replikových dílů. Jeden z nich je uložení kyvné vidlice. To poslední jsem kupoval v Ústí. Po nalisování pouzder do kyvky jsem si myslel že nalisuji čep vidlice a bude vše jak má být bez vůlí. Čekal jsem, že možná budu muset pouzdra ještě přestružit, ale opak je pravdou. Je tam vůle jako kráva, zhruba taková jaká tam byla před tím a kvůli které jsem to rozebíral. Takže všechno ven a znova.

 

18.04.2018... snad poslední verze záchytu reakce přední brzdy tak, aby kolo bylo na středu a zároveň jsem mohl zachovat původní dvouklíč.

 

21.04.2018...záchyt reakce je na místě a nabodován. Znovu jsem vyzkoušel jak sedí originál velký blatník a pak se pustil do úpravy již upraveného malého čtyřkového blatníku. Ten je ale na 18" kolo a tak jsem rádius musel změnit pode 16" kola .

30.6.2018... jak zpívají Rybičky 48 "je léto a já všechno v Peychi mám", přesně tak to vypadá s pokračující stavbou. Zjistil jsem, že do srazu OHC motorku nestihnu postavit a tak jsem značně polevil s tempíčkem. Stejně čekám na věci po laku a repasi královny do motoru, takže toho stejně moc dělat nemůžu. Dneska jsem si přivezl pár nalakovaných věcí, ale Mazlyck se zřejmě inspiroval stejnou písní jako já a trochu to odfláknul. Budeme spolu na toto téma ještě hovořit  ;-)) 

 

22.07.2018... moc se to nepohnulo. Každopádně jsem si z Týnce přivezl nalinkované díly vč blatníku na Califa. Zbývá už jen nádrž, ale tu musí nejdříve Mazlyck nastříkat. Jenže to by nesměl bejt línej jako já.  ;-)

 

08/2018...Jak jsem říkal Hanzovi, "co je platný, že máš ty kokote plnou garáž motorek, když na tom nejezdíš", tak já letos docela dost pojezdil a tím pádem nic neudělal. Moc mě to ale nemrzí...takže jsem natáhnul elektriku, namontoval zadni blatník s podsedlákem a kaslíky. Nasadil řídítka a když jsem chtěl zapojit blinkry, tak mi došlo, že jsem natáhnul elektriku bez blinkrů. Takže znova a lépe. 

 

08-09/2018...po asi padesátém složení karterů, kvůli srovnání dosedacích ploch, pak kvůli nastavení vůle na předlohovém hřídeli a nakonec kvůli ulomené kladce spínače neutrálu, jsem konečně složil spodek motoru. Protože se kartery vlivem velkého vaření díry ve spodní části prohnuly, musel jsem použít silikon z obou stran těsnění, tak jen doufám, že to nepoteče. Rád bych dosáhl "suchého provozu"   ;-)

 

22.09.2018...ve volných chvílích a když se mi zrovna chce, tak se věnuju elektroinstalaci. Bohužel ale je to kombinace Jawy Panelky, OHC a k tomu ještě bezkontaktní 12V VAPE. Takže pro mě peklo. Jako základ jsem použil hotový svazek z Califa 350 s blinkrama a teď to musím přizpůsobit. Navíc bych chtěl mít v tachometru kontrolky mazání, blinkrů dálkového světla, a dobíjení. K tomu všemu ale potřebuji spínačku z panelky, kterou sice doma mám, ale bez klíčků a dost dobitou. Takže asi před týdnem jsem dal na bazoš inzerát, že sháním originální spínačku a bazoš mne opět nezklamal. Ozvalo se mi několik lidí, z toho dva s konkrétní nabídkou nové nepoužité spínačky. Ten první (byl mi povědomý, protože jsem od něj v minulosti už něco kupoval) mi jí nabídl za 1700Kč plus poštovné a ten druhý za 350Kč. Takže jsem prvnímu odepsal, že děkuji, ale že nejsem blázen, no a sdruhým se dohodl, že se pro ní zastavím.

Je sobota, krásné počasí, tak jsem sedl v půl třetí na OHCčko nuladvojku a udělal si výlet. Ve finále jsem skončil v Brandýse u příjemného člověka, se kterým jsem pokecal a razil domu. Před setměním doma a krásných 190km za mnou i s novou origo spínačkou v kapse. Jako bonus mi dal v krabičce zabalené origo chromové víčko nádrže. Díky Boby!

Takže jsem spínačku zapojil a trochu pokročil v zapojování. Když jsem se dostal až do bateriového kaslíku, zjistil jsem že mi padá a že by se mohl vylomit, nebo odřít. To mě teda štve u všech Jaw, tak jsem se rozhodl pro řešení dorazu dvířek lankem a je klid.

 

1.10.2018... přivezl jsem několik posledních věcí z chromu a zinku. Mezi nimi byly i upravené spodky předních vidlic, táhlo dvouklíčového bubnu přední brzdy, blinkrů atd. Vyčistil jsem a složil obě vidlice s použitím bronzových pouzder od montyho (ty na rozdíl od jiných výrobců sedí jak mají). Bohužel ale nemám vrchní matice vidlic a držák klaksonu. Tak jsem se pustil do montáže blinkrů a jejich zapojení. Je to pecka jak to začalo svítit a blikat...   ;-)

Motor zatím čeká, než mi p. Pejšek udělá hlavy, které jsem mu před měsícem a půl poslal. A pak také p. Zuzič ze Slovenska má moje dvě vahadlovky.

 

 

4.10.2018... hrozně rád bych, aby to už stálo na kolech a tak jsem namontoval přední kolo a začal řešit výrobu atypické krytky ložiska, protože originál kryt středu co mám se tam nevejde. To proto, že panelkové brýle mají vidlice blíž k sobě než půllitr. Pak jsem se po předchozí zkušenosti s trvanlivostí ložisek rozhodl i na předek dát čtyři ložiska, což obnáší předělání rozpěrky a vymezení vůle mezi vnitřními kroužky ložisek na straně, kde je segerovka. Normálně bych to nechal, ale já na motorkách na rozdíl od některých pindalů dost jezdím a i přes jejich věk je zrovna moc nešetřím a užívám si na nich svižné jizdy. A tak díky kvalitě našich silnic ložiska trochu trpí. Na OHC 02 jsem měnil obě zadní ložiska po cca 6tis. km

Také jsem se pověnoval dopasování policajta, kterého tam chci mít a naměření hlavního stojanu kvůli zkrácení. Je to sice originál, ale tím že došlo k úpravě rámu, je teď motorka na něm moc vysoko a to se mi nelíbí.

 

10.10.2018...drobností a detailů na doladění je na tomhle "výmyslu" fakt dost, takže jsem jich pár udělal. Protože mám originální původní hliníkovou značku a nechci o ní v provozu přijít, nechal jsem si vypálit nerezovou podložku, kterou jsem silikonem pod značku podlepil. Mám to tak už na nuladvojce, drží to perfektně a značka netrpí. Pak jsem konečně dodělal přední kolo, kde se z důvodu čtyř ložisek a úzkých vidlic nevešla originální krytka středu kola, tak jsem si nechal vypálit z nerezu atypickou a ještě jí trochu přeleštil. No a abych mohl na kolo namontovat velký hliníkový kryt, musel jsem použít atypické rozpěrky. Kolo totiž nemá unašeč, do kterého se kryt jinak šroubuje.

 

16.10.2018... jak říká František Peterka ve filmu Jáchyme hoď ho do stroje, „Nebudeme se pouštět do žádných větších akcí", tak ani já jsem se nepustil do něčeho většího. Potřebuji ještě hodit pár drobností do zinku a vzpomněl jsem si, že budu potřebovat nazinkovat i atypické příruby karburátorů a tak jsem k nim po vycentrování přes ořech z goly dovařil štefty a trochu začistil hrany po vypálení. Pak už jsem si jen připravil hadici k odvětrání převodovky s koncovým minisítkem, které jsem někde vyštrachal.

 

01/2019...v podstatě nic zvláštního se nestalo. Dotáhnul jsem konečně z mého pohledu složitou elektriku, která bude končit v tachometru. Hlavy pořád u Pejška a vahadlovky u Zuziče. Vyleštěné dekly a upraveno spádové kolínko na O-kroužek.

 

02/2019... Spolu s nalinkovanými věcmi jsem si z Týnce přivezl i nalinkovanou nádrž, je to pecka. No a jak jsem si myslel, že elektriku mám hotovou, tak protažení všech kontrolek do originálního tachometru byl taky pěknej vojeb. 

 

03/2019... Nechal jsem naniklovat oba karburátory a kompletně je vyčistil a složil. Také jsem nechal nachromovat krytku originálního klaksonu a namontoval ho. Dál jsem se vytrápil s kompletací želvy a vymezení vůlí na spodní hrušce a kol pro čerpadlo a dynamo. Udělal jsem oddych z převodovky pod sedlo a vyvrtal osazení do válce pro těsnění šteftů. Prodloužil jsem stefty pro oba karburátory a připravil novou sadu královny od p. Šátka pro montáž. 

 

12.3.2019...Dorazil balík s repasovanými vahadlovkami od p. Zuziče ze Slovenska. U jedné bylo mimojiné potřeba opravit i stržený závit a u druhé výroba atypických čepů vahadel, protože otvory ve vahadlovce byly oválné. Takže už mám vše na složení motoru.¨

20.3.2109...Horní hruška také hotová, vymezil jsem vůle a je připravená na maontáž. Dál jsem konečně nalakoval kartery a nastavil správnou pozici zapalování VAPE. Bohužel jsem díky němu musel upravit i originální třmeny zapalování. Ještě jsem nalisoval vložky šroubů do katreru a naposled zkusil spodek motoru v rámu jestli vše sedí, abych pak nemusel manipulovat s celým těžkým motorem. Dál jsem uřezal písty kvůli snížení hmotnosti na předepsaných 192 +-2g. Je to teda brutální zásah, ale replikové písty váží 214g což je hrozně moc. Taktéž kroužky a pístní čepy.

Naměřené váhy:

Originální: píst vrtání, 65mm= 195g, kroužky = 22g, čep = 54g

Nový: píst, vrtání 66mm = 214g, kroužky = 27g, čep = 63g

Rozdíl = 30g na jednom válci

Zatím jsem se dostal s pístem na 206g. 

Finální váha pístů po zkrácení pak byla myslím 198g

 

30.3.2019...kvůli problémům s délkou replikové královny a kamenů, nemůžu složit motor, tak jsem zatím udělal ještě jedno opatření. A sice vylil jsem olejovou nádrž a odpadní olejovou nádržku dvousložkovým přípravkem na nádrže. Budu mít klid, že to nepoteče a nebudu se k tomu muset už vracet. Dál jsem sehnal ve spojmatu všechny šrouby M10x1 pro uchycení motoru z nichž odbrousím označení a nechám je nazinkovat.

17.04.2019...zase mě to vcuclo a dal jsem si jednu noční no a z garáže odcházel v jednu ráno. Začalo to tím, že kamarád Mates mi před časem nabídnul, že by mi vyleštil hliníkové kornouty sání. Když jsem se dneska vracel z práce, tak jsem se u něj pro to stavil. Slíbil jsem mu za to Typový list na PAva 40, aby si ho mohl nechat zapsat do TP. No a protože už jsem měl všechny věci do motoru pohromadě, chtěl jsem ho konečně složit. Jediný problém byl, že i když jsem si nechal od p. Šátka zkrátit královnu kvůli vysokým kamenům, tak stejně nešlo dosáhnout jakékoli vůle na obou kuželových soukolích. Vše vyřešilo až atypické 1mm těsnění pod vahadlovkou, kterým mě podaroval kamarád Michal. Resp. mi dal arch, ze kterého bylo potřeba těsnění ručně vystříhat. Motor jsem pak složil a nastavil. Taky jsem rovnou namontoval magneto bezkontaktního zapalování a nastavil předstih. Za pomoci souseda Vildy jsme ho celkem elegantně dali do rámu a protože všechny úchyty byly vyráběny podle skeletu motoru, tak nebyl problém s uchycením a vše sedlo jak má. Namontoval jsem výfuky včetně propojení, abych vyzkoušel jak budou sedět, protože jsem je pasoval na jinou hlavu, která mohla mít jiné sklony vložek pro výfuky. Dál jsem namontoval karburátory včetně lanovodů a sacích kornoutů, které jsou fakt mazec! Vše je kvůli nedostaku místa dost na těsno, takže je možné, že to do budoucna ještě předělám. S montáží motoru do rámu souvisí spoustu dalších věcí, které jsem nemohl do té doby udělat. Takže jsem namontoval zpět bateriový kaslík, do kterého vede svazek od bezkontaktního zapalování a svazek ze spínačky. V podstatě jsem po namontování těchto velkých celků za jednu noční z torza udělal zpět motorku. Je to poměrně čistá práce, která přibývá a je vidět. No ve finále jsem namontoval i zadní stupačky, chromový držák bowdenu náhonu tachometru a dalších pár drobností. Teoreticky by to mohlo o víkendu zavrčet, ale chybí mi kalená podložka spojkového koše a olejové hadice, protože tyto je nutné prodloužit o cca 50-70mm. No a opět jsem se několikrát za večer nachytal, jak vedle toho sedim a čumim jak debil na to jak se mi to moc líbí. Tak snad už brzy ;-)  

 

velikonoce 2019... opět desítky hodin strávených v garáži dokončováním. Několik nočních i denních za sebou. K snídani jeden rohlík a oběd v sedm večer, nebo polívka na sojáka v dílně. Prostě jsem to chtěl už mít hotové. V sobotu přijel na pracovní navštěvu táta s tím, že budeme betonovat patky na garážové stání a pak mi pomůže s elektrikou. No tak to dopadlo úplně obráceně, protože jsme šli přes garáž a tak nějak jsme se zvolna pustili do motorky. Zkontrolovali jsme elektriku, která mi nechtěla fungovat, protože jsem přehlédnul nezapojenou kostru v kastlíku. Občas je dobré mít jedny oči navíc. No a pak všechnu tu šílenou elektriku jsme museli dostat do masky tak, aby se to někde nezlomilo a nepřekáželo. Zase jsem šel spát něco po půl jedné. Takže "blinkry blikají, světla svítí a ostřikovače ostřikují pane Pařízek". Betonování se tak konalo až v neděli a po skončení, jsme se zase pustili do motorky. Kamarád Hanz díky jeho schopnostem u p. Pejška splašil a přivezl podložku pod spojkový koš, tak jsme i tohle mohli dodělat. Jenže se ukázalo, že motor nejde nastartovat, že v motoru něco přeskakuje, Vypustit olej a znovu. Několik dalších hodin jsme strávili vyndaváním spojky, startovacího segmentu, výměnou spojkového koše atd., abysme nakonec zjistili, že při stratování přeskakuje vlnovec záběru. Vyřešila to podložka pod matici pružiny. První krátký start pak už byl cekem v pohodě. Než se ale motor "napustil" olejem, byl chvilku hlučnější, tak jsem ho po chvilce vypnul a zkontroloval mazání. Za ty sváteční dny se postupně u mě v garáži vystřídalo několik kamarádů, kteří buď trochu pomáhali a nebo jen radili. prostě pecka.

 

velikonoční pondělí 22.4.2019...po návštěvě příbuzných jsem zase utekl do garáže, dodělal pár drobností a chtěl jsem namontovat zlatý řetěz, bohužel ale byl o něco širší a v místě hnacího kola se prostě nevešel a tak moje naděje na první projetí byla rázem pryč. Z čistého zoufalství jsem zavolal Hanzovi, který ho shodou okolností měl doma připravený na svého dalšího půllitra. S ochotou jemu vlastní a bez jakéhokoli přemlouvání, sednul do auta (pochopitelně služebního ;-) ) a za půl hodiny byl u mě i s řetězem. Je prostě neskutečný! Tak jsme ho tam hned šoupli, zkrátili, namontoval jsem stupačku a nastartoval. Chytlo to na druhé šlápnutí a motor se už znatelně ztišil. V mezičase jsem ještě uřízl a převařil pohotovostní stojan tak, aby při atypickém umístění držel motorku ve správné poloze a zároveň nečuměl pod motorkou a nedřel o silnici. Pak jsem ještě doladil volnoběh a vyrazil to projet. Motor jde krásně do otáček a rozjezd pecka. Bohužel první jízda měla cca 200 metrů, po kterých jsem dostal smyk po zablokování zadního kola a nastartovat to nešlo. Sešly dvě konstrukční nevychytávky najednou, které teď musím odstranit. Kolo se zablokovalo po vyjetí spojky řetězu po tom co se při couvání vycvakla o delší třistapadesátkovou brzdovou páku, která se o řetěz opírala. No a nastartovat to nešlo, protože zároveň vypadl pojistný kroužek pružiny západky startovacího kola pod spojkou. Jako třetí věc se stala to, že při smyku se pootočilo magneto bezkontaktního zapalování na kuželi a tím se změnil předstih... 

Musím jen dodat, že za tu dobu co se seru s touhle stavbou, kde není nic standarního, už bych měl hotový dvě standardní ohácéčka....   ;-)))

 

25.4.2019... jak člověk chvátá, tak se vždycky něco posere. Tak se stalo i v tomto případě. Opravil jsem tu spojku originální podložkou, vyrobil z 350tkové brzdové páky 250tkovou, která už řetězu nevadí a maká jak má. Protože i po zkrácení královny panem Šátkem byla stále dlouhá, tak mě to nasralo a celé jsem to shodil, královnu zkrátil ještě o 0,5mm z každé strany a zpátky všechno namontoval. No a tady se objevil ten spěch, protože se mi posunul rozvod a tak to nešlo ani nastartovat.

26.4.2019... někdy už je toho fakt moc. Je pátek a myslel jsem si, že pořeším ty rozvody. Jenže jsem za posledních čtrnáct dní toho moc nenaspal a tak jsem se asi po dvaceti minutách sebral a šel v půl deváté spát. To jsem v pátek snad nikdy nešel  ;-)))

 

27.4.2019... je sobota, vlítnul jsem na to hned dopoledne a celé to znova rozhodil, nastavil a udělal znovu i ventilové vůle. V tom píše kamarád Michal, že by se zastavvil, tak jsem si říkal to bude pecka, ukážu mu jak to chodí, ale nejdřív to ještě projedu. Vzal jsem si chlupatou mikinu, kšiltovku otočil dozadu a projel to kolem baráku. Druhé kolo už směřovalo ke kamarádovi Lesníkovi, jenže za křižovatkou to zdechlo a motor se dost rychle zastavil. Nešlo s tím ani hnout. Napadlo mě jediné, že to je zadřené (i když motor byl plný oleje, maže to až překvapivě krásně). Po dvaceti minutách čekání, kdy motor byl téměř studený s tím pořád nešlo hnout. Nezbylo mi nic jiného, než to dotlačit domů, ale bylo to zrovna do kopce.  ;-) U křižovatky s hlavní mě potkal Michal na nuladvojce a tak mě nohou za stupačku dotlačil až domů. Měl jsem takovou zlost, že bych to rozmlátil kladivem, nebo zapálil. (...toho dne byl otec takový neklidný, zádumčivý, takový býval vždy po hádce se strýcem  ;-)))...) každopádně mě Michal přinutil, to rozebrat s zjistit co se stalo. Motorem nešlo absolutně hnout ani o kousek, nešlo pohnout ani vačkou. Když jsme všechno odpojili a sundali vršek, zjistili jsme, že se netočí vačka. Tak jsme sundali vahadlovku a zjistili zadřenou horní hrušku (z kompletní nové sady od pana Šátka). To už jsem byl nasranej ale fakt moc (kdybych za to nedal téměř 13tisíc, tak bych pochopil, že to někdo odflákne, ale za tyhle peníze jsem čekal kvalitní práci). Zkusili jsme kolo vylisovat z bronzového pouzdra, ale lezlo pouzdro z hliníku a ne to kolo. Jediné co mě napadlo, vyndat poslední novou sadu královny od pana Š. kterou jsem tak jak přišla strčil do regálu, že jí pak dám do nuladvojky, kde už je hlučná. Ale horní, opět nově vyrobená hruška se sice točila, ale ve dvou místech zadrhávala. Kvatní práce a zase o důvod víc k nasrání ještě většímu. Tohle jsme s Michalem nepochopili ani jeden. Byl nejvyšší čas jít se věnovat lahvi Legendaia, co Michal přivezl. To už tak nějak smysl dávalo a tohle výrobce naštěstí nezkurvil... ;-)

28.4.2019... už je neděle a pořád to nejede. Risknul jsem to a pouzdro lehce zalapoval, umyl a namontoval, opět vše nastavil a s obavou nastartoval. Po pěti vteřinách to ale chcíplo. Druhý start to samé. A už to na mě šlo znova. Pocity vzteku, bezmoci a nasranosti. Ve finále to bylo jen málo benzínu v karburátorech, kterému chvíli trvalo, než dotekl ;-) Nechal jsem motor ohřát a opět vyrazil na "kolečko". Tentokrát už jsem si ke chlupatý, olejem nasáklý mikině vzal i helmu. A hele ono to jelo. Dost opatrně jsem objel vesnici a úspěšně se vrátil na základnu. Nadšení bylo tak velké, že jsem se rozhodl to projet. Ačkoli jsem sám sobě slíbil, že značka bude TA poslední věc, kterou na motorku namontuju, tak jsem ho musel porušit kvůli tomu, abych to mohl projet za vesnici. Namontoval jsem jí, nalepil známku STK a vyrazil s kamarádem Lesníkem na projížďku. KURVA to to JEDEEEEEE. Celou cestu jsem měl rohlík na ksichtě a po několika kilometrech jsem se přistihl, jak moje opatrnost pomíjí a začínám zrychlovat. Krásně to sedí do zatáček a vyloženě jsem si do nich nadjížděl, abych to mohl položit. Gumy sedí taky skvěle a ten pocit z jízdy byl naprosto úžasnej. První svezení cca 35km.

Na tehle okamžik jsem čekal tři a půl roku, přes tisíc hodin v garáži, tuny nervů a desítky tisíc korun. Dnešní den mě konečně přesvědčil, že to za to stálo. Samozřejmě je potřeba doladit pár věcí, jako namontovat podsedlové kryty, vyrobit delší olejové hadice, nosič, zrcátka atd. To vše už jsou ale v porovnání se vším předchozím jen banalitky, které budu dělat rád...

 

2.5.2019... nemohl jsem to vydržet a musel se po práci projet. Ve finále jsem dal něco přes sto kilometrů a bez jediného problému. Motorka šlape jak hodinky a fakt to jede. Samozřejmě jsem na motorku ještě nedal podsedláky, protože jsem chtěl vědět jestli je vše v pořádku a abych to kdyžtak nemusel zase sundavat. Je to čerstvě narozené děcko, takže se několik drobností objevilo, ale to už nemá na jízdu takový vliv. První se zbláznila ručička tachometru a nad 40km/h skočí rovnou za stočtyřicítku. Dál, mi rosí pod víčkem olejovky. Asi špatné těsnění. No a z mého pohledu poslední a nejnepříjemnější vada je ta, že se blbě vrací řadící páka. Je to pro to, že jsem chtěl aby mi tam nevzlínal olej a dal mezi ní a startovací hřídel dvě gumičky. Takže to budu muset ještě jednou sundat a vyházet to pryč. Každopádně tyhle řešitelné banalitky mi dneska radost nezkazily a fakt jsem si tu jízdu moc užil. 

 

05 2019... ladění a vychytávání much. Tohle by dalo na dvě stránky textu. Hold prototyp si žádá své. Už se ale doufám hrabu ke konci. Ještě čekám na atypické olejové hadice, lak nosiče a policajta, no a jelenicový hadřík na vyleštění umatlaných dílů  ;-)

Samozřejmě ty popruhy nosiče budou také nové...

26.5.2019...se picnu. Byl jsem si nechat vyrobit atypické olejové hadice a pán měl materiál jen na jednu. Tak jsem namontoval nalakovaný nosič, zkrácený stojan a ještě jednou upravil pohotovostní stojan. No a protože jsem potřeboval dojet k panu G. pro mojí a Hanzovu repasovanou spínačku na OHC 01, tak jsem to spojil s projížďkou a dalších cca 150km najeto bez jakékoli závady. Takže nyní téměř 500km s veeelkou spokojeností...

 

23.06.2019...čtrnáct dní jsem na to nesednul a už mí hrozně svědí ruce. Zatím najeto cca 1300km a stále ještě pár detailů na vyladění. Jedna z těch horších je ta, že odpor magneta zapalování VAPE je tak velký, že se i přes dost utažený třmen tubusu zapalování pootočí cca o 4mm a tím změní jinak velmi přesný předstih. Musím tedy vymyslet zajištění proti pootočení. Tím, že se změnil předstih, motorka začala více vibrovat, až praskly oba držáky podsedlových plechů v místě u stupaček. Dál jsem zjistil konstrukční chybu v systému oddychu a eliminace úniku oleje z odpadní nádržky. Toto jsem předělal umístěním klapky do nejvyššího bodu a zaslepením odkalovací trubičky. Dál mám slíbené od kamaráda Michala silonové vložky pod přední pružiny, aby byl předek trochu tužší, protože motorka je těžší, než původní panelka a pružiny jsem použil originální, co jsem měl doma. Dál jsem sundal korkovou spojku, kterou vyměnil za "ferodovou" a musel přetěsnit ventilová víka, která rosí. Kromě těchto drobností se kterými jsem počítal, je moje očekávání z motorky naplněno a fakt si jí užívám..

 

26.7.2019...první údržbička po cca 1800km. Vypustil jsem olej, vypláchl olejovku a objednal nový olej Castrol 10W60. Od kamaráda Michala jsem dostal vložky pod pružiny předních vidlic. Motorka se totiž vlastní vahou dost "noří" a při průjezdu zatáčkami brousím výfuky i stupačky. Co mě ale začíná štvát nejvíc je to VAPE. Neustále se uvolňuje a tím mění předstih. Musím vymyslet lepší způsob zajištění proti pootočení. Co to ale musí dělat s kolama v želvě si ani nechi představit.

 

29.7.2019...přišel olej, tak jsem zase na "chvíli" zmizel v garáži. Vzhledem k tomu, že kartery motoru byly dost prohnilé, tak mi neusále rosily oka holendrových šroubů. Zkusil jsem hliníkové těsnění, měděné vyžíhané a nakonec jsem skončil u klasických fíbrových, které ty nerovnosti dosedacích ploch pokryly. Kvůli doplnění "vložek" do předku, jsem sundal přední vidle a s leností mě vlastní samozřejmě obě najednou s blatníkem a kolem. To už jsem ale tušil jak to půjde zpátky, když i po jedné se to nandavá blbě. Před časem jsem si při nějaké objednávce replikových dílů koupil za pár peněz zinkovaný natahovák předních vidlic a musím říct, že bez tohoto nástroje bych to tam sám nikdy nedal. Velmi ho doporučuji stejně tak jako zajišťovač spojkového koše a vyndavač závlaček spojkových košů. Jo a ještě dva pomocníci, bez kterých bych na motorku nešáhnul jsou montážní stůl a lanový zvedák ;-)

No a protože mám motorky na ježdění a ne na parádu, tak i s panelkou chci na delší trasy s přespáním. Za časů, kdy jsem měl ještě Fazera FZS600, jsem někde na burze koupil textilní brašny s korpusem a dvojitým zipem pro zvětšení objemu. Jsou to starý šlupky, ale mám je rád a od té doby už jsem je vozil na několika Jawách. Stejně tak i v tomto případě je chci namontovat a tak jsem si vymyslel pořádný úchyt, který si nechám někde vypálit, aby to taky trochu vypadalo...   ;-) 

 

5.8.2019... chvíle řezání, vaření pasování a je to. Držák na staré brašny, které se mnou už něco projely je hotov. Vzkaz pro pana pindala, co mele, že to tu motorku zhyzdí  "tak mi vole kup zakázkový kožený za ranec" a já je klidně namontuju. Však on ví ;-)  No nemyslím si, že by to byla nějaká extra hrůza a navíc montáž trvá cca 10 min. A je to dělané tak, abych to teď mohl dát na jakoukoli panelku, takže problém do budoucna vyřešen.

PS: jo a vařil jsem to teda na zavřený oči, protože mi přestala fungovat "samozatmívačka"...   ;-)

 

.. a pár fotek

 

 

...zde zatím krátké garážové video...

 

... a tady, jak to šlo na svět...

www.youtube.com/watch?v=YVezlPshsOE&t=14s

 

04 2022... Od posledního oříspěvku se událo mraky věcí. 

- najeto asi 3tis. km

- je to můj nejrychlejší a nejsvižnější půllitr...pecka věc

- neustále se povoluje, resp. pootáčí VAPE zapalování a tím se mění předstih - začepováno šroubem přes želvu

- nedokonale vyřešený oddych motoru, takže zadní kolo od oleje - přesunuta origo klapka do nádobky za kaslíkem + odvětrání a vypouštění

- špatně zvolený starý přepínač blinkrů - vyměněn za přepínač z felicie + vyhození LED žárovek z blinkrů a zpět nahrazen klasickými žárovkami

- špatně zvolená patice halogen. žárovky (hřeje se a otřesy nemá kontakt) - vyměněna za keramickou

- přední dvouklíč špatně brzdí - upraven rádius obložení aby zabírala celá plocha + drážky

 

Takže jsem vše zmíněné předělal, nebo opravil a motorka je zase připravená na sezónu 2022.