Jawa 250 Californian - "Bohemia custom" - stavba na svezení

...chtěl jsem motorku na ježdění po svém a bylo mi líto řezat do původní motorky.... a tak se během chvíle zrodil nápad, jehož realizace na sebe nenechala dlouho čekat...
Motorku budu dělat v mezičase, ale na jaro bych chtěl už jezdit... ;-)
 
 
25.10.2020... po tom co jsem se zmínil o svém plánu, mi minulý týden kamarád Hans přivezl rám z panelky, nádrž 559 a oba kaslíky. Celkem slušný základ na stavbu "Bohemia custom Californian bike". Nebude to buhvíjaká voňavka, spíš lehce potuněná klasika s lepším motorem. Naházel jsem ten šrot na hromadu a pak postupně seskládal, abych věděl co mi chybí, co opravit, předělat apod...
 
27.10.2020... s Kamarádem Kubou jsem měl domluvený lehký tuning 559tkového motoru. Nicméně při jeho návštěvě mě upozornil na nutnost tříložiskového karteru, protože výbrus na 280ccm a ubraná klika by tomu mohlo dost ublížit. No a do toho opět vstoupil "element" Hans. "Nechceš tam vole dát rovnou libeňáka? To pojede jak střelená svině." No a to by nebyl Hans, aby do druhého dne motor nesehnal. 
 
28.10.2020...státní svátek jsme oslavili výjezdem do Liberce, kde kamarád Petr už měl nachystaný motor JAWA 579 na kárce. Motor byl samozřejmě jetý, nicméně po sundání hlavy na místě, měl na pístu značení prvního výbrusu a ve válci ještě vidět křížové stopy po honování. Ve finále se mnou Hans jel až domu a hned jsme ho hodili do rámu. Po konzultaci zapojení s Kubou, se nám ho pomocí Žanety (velká nemocniční stříkačka - s benzínem) podařilo nastartovat. Protože jsme neměli kolena výfuků, tak jsme ho nastartovali na hulváta. Motor šel jak pila, až mě mrazilo. Pak jsem pro kontrolu sundal víko spojky, kde vytekl čirý červený olej a kromě lehce opotřebeného startovacího hřídele je všecho krásné. 
No, tak teď dopasovat výfuky, plechařinu kterou ještě nemám, (resp. mám na malou kývačku) a to nejhorší je za mnou...
 
 
30.10.2020... s Hansem a Soptíkem jsme vyrazili za Kubou z Neve, který mi nejdřív směnil malé podsedlové plechy za ty správné a pak jsme se pověnovali velmi kvalitnímu a rychlému jednání u hranatého stolu. Prostě jsme se za dvě hodiny pěkně vožrali. Nebyl čas, bo korona pičo! Museli jsme přece být v devět doma. 
Plechy jsem tam pak napasoval, ale teda bylo to dílo. Někdo se po nich prošel a vůbec to nesedělo. Do doho došel plyn v "céóčku"...
 
4.11.2020...kromě papírů na OHC Califa mi od p. B... z Ostravy přišla i rozeta 46 zubů s rozpěrkou, kterou jsem hned nasadil a všechno je jak má být. Řetězová kola jsou proti sobě. 
 
10.11.2020... S Kubou jsem také vyměnil brýle z ČeZety za 460tkové. Ty jsou kratší než čízové ale pořád o cca 10mm delší než panelkové. Vyrobil jsem rozpěrky ze starých ložiskových misek a pokusím se to dopasovat aniž bych musel trubku brýlí zkracovat. Samozřejmě je i jiný doraz brýlí. V úterý jsem se stavil u p. Hadrávka ve Veselí a vzal si od něj dvě surová panelková kolena s kroužkama, abych mohl kolena dopasovat na válec a výfuky s tím, že mi pak kroužky zaletuje mosazí a kolena nachromuje. Táta mi od souseda sehnal novou láhev s CO2 výměnou za starý hasičák, který jsem používal doteď a už mi ho nechtěli naplnit. Takže jsem napasované podsedláky povařil v místech popraskyných úchytů a zavařil zbytečné díry. Stavil se u mě na inspekci Hanz a přivezl lehce okyslý ale plně funkční dekl na karburátor, který normálně na motoru 579 není, ale tady bude plnit hlavně funkci maskovací ;-) Protože karburátor má trochu jiný úhel hadičníku, musel jsem upravit otvor v krytu a také ho rozšířit, aby tam šel strčit prst pro přeplavení, které je poměrně hluboko... Taky jsem ho dráťákem očistil od bordelu.
 
 
14.11.2020...rád bych to někam posunul a tak jsem strávil několik hodin pasováním surových kolen a výfuků tak, aby to to dobře vypadalo, pasovalo a ničemu nepřekáželo (to hlavně strtpáce). Pořád jsem nevěděl z čeho vyrobit držáky, až jsem zahrabal v bedně s bordelem, kde jsem našel dva ohnuté plechy s dírama přesně na rozteč šroubů na výfuku. Pak už jen ohnout a dopasovat, no a bylo to.
 
15.11.2020...jedna z věcí, která ještě chybí je kryt řetězu, který bych chtěl udělat podle originálu z Califa. Přemýšlel jsem jestli uchytit na kyvku, nebo k rámu. Ve finále mi přišlo praktičtější nechat to na rámu. Po oměření to vyšlo tak, že s použitím malých rozpěrek bude držet na dvou šroubech zezadu kaslíku. Pak jsem lehce rozřezal, zkrátil a nabodoval už tak dost poškozený zadní blatník. K tomu musím upravit i sedlo, takže vše jen tak orientačně spasoval. Dokud nebudou kola, abych mohl posoudit vzhled, nebudu to dělat napevno.
 
 
 
 
12.12.2020...přivezl jsem si z burzy v Chotusicích od Montyho dvě napletená kola s širším zadním ráfkem pro použití 110/90/16 pneu se kterou ta motorka vypadá úplně jinak. Přední pneu Heidenau je standardní 3,25/16, ale vypadá širší a je to pecka. Zkusil jsem tam dát replikový blatník z ČZ 200 a vyrobil k němu rádoby califácké vzpěry. Nicméně blatník je díky originální výstuze dost vysoko, tak si budu muset nějak poradit a případně vzpěry zkrátit.
 
21.12.2020... podařilo se mi zase udělat kus práce. Zkrácené a napasované sedlo vč. podsedlového držáku. Pak jsem vystříhal z plechu držáky utržené nákolenice a nabodoval na nádrž. Dál jsem nabodoval univerzálního policajta, zkrátil řídítka, přizpůsobil a namontoval zrcátka. 
 
01/2021...dopasoval jsem replikovou laminátovou masku z califa co jsem měl v regále. Uřezal držáky sedla znovu je předělal, vyztužil plech sedla v přední části, kde byl vylomený, vyčistil kyselinou lehce vyrezlou nádrž a vyrobil kaslík na věci pod sedlem.
 
 
 
02/2021...a zase se člověk nechal ovlivnit.... Jak už to tak nějak finišuje a vypadá to jako motorka, tak pindalové komentují... nicméně jeden komentář padl na úrodnou půdu. A sice, když jsem řešil tuhost rámu a zadní tlumiče, říká Hans " co kdybys místo vylepšování pořidil už vylepšené. Zvednul telefon, zavolal kamarádovi ze severu a bylo jasno...
Mimo jiné jsem odvezl ke Kubovi přední kolo i s vidlicí, aby mi přecentroval kolo na střed, protože rozdíl byl cca 8mm. Prý to udělá i s pneumatikou, takže mi ušetří práci za demontáž a montáž heidenauky, která je tuhá jak prase.
V mezičase jsem upravil rádius předního blatníku z 18" na 16" aby to trochu vypadalo....
 
 
17.2.2021...pořád jsem nad tím přemýšlel, až jsem se rozhodl a napsal Hanzovi jestli si uděláme výlet? Dopadlo to samozřejmě pozitivně a dneska jsme přivezli rám ze švéda. Když už jsme byli u zdroje, vzal jsem i originál nechromovanou zelenou nádrž na silentblokách, kterou bude radost vyleštit a nachromovat. 
Ještě večer jsem sundal již hotový rám z Jawy 559 ze stolu a nandal nový. Překvapivě všechno sedí a nebudou nutné velké úpravy. Snad jen podsedlák se musí trochu rozšířit, ale to nebude nic hroznýho. Nicméně moje nadšení překazil fakt, že jsem až doma ve světle garáže zjistil ohnutou přední část rámu a po nasazení tlumičů i velmi velkou vůli zadní kyvky v provozním rozsahu. No a když jsem chtěl odvézt nádrž na chrom, tak jsem zjistil i cca 5cm dlouhou prasklinu u předního držáku. Naštěstí zdroj je spolehlivý a vymění mi obě věci za bezvadné... ;-)
 
 
19.2.2021...odpoledne po práci jsem si s Hanzem udělali další výlet do Liberce kvůli výměně rámu a prasklé nádrže. Vše proběhlo v pohodě a P... obojí vyměnil.
 
20.a 21.2.2021...trochu jsem máknul a pokročil. Už jen kvůli tomu, že bylo v sobotu opravdu nádherně a počasí na motorku se blíží. Znova jsem celou motorku nastrojil a pak rozřezal jiný panelkový blatník a nabodoval ho tak, jak bych si to asi představoval. Bohužel ale tohle pasování je na jedny ruce dost náročné. 100x nandat, naměřit, označit, sundat uříznout...Rozšířil jsem a vyztužil záchyt reakce zadní brzdy, dopasoval podsedláky a vyrobil atypický posdsedlový plech nad kaslíkem.
 
1.3.2021...pár drobností a mohlo by to začít jezdit. Koupil jsem březnické 640tkové zadní tumiče, ktré by mohly být o 2cm delší, ale zatím to tak nechám. Z partdecku jsem koupil repliku zadní rozety za cenu staré originál. Zdá se kvalitně udělaná, ale to ukáže až jízda. Znova jsem říznul do zadního blatníku a trochu ho zkrátil a zvýšil. Dovařil jsem policajta, záchyt bowdenu zadní brzdy a doraz předních brýlí. Kdybych neměl sundané brzdové klíče, tak už bych to snad i projel, ale nechce se mi to montovat, než to bude všechno nazinkované.
 
4.3.2021...v rámu je nyní druhý testovací motor, protože u prvního je v hliníkovém válci stržený celý závit a čekám na jeho opravu. U tohoto motoru byl taktéž poškozený závit na levém válci, ale naštěstí jen první dva závity. Věc na kterou jsem se nejméně těšil. Použil jsem menší závitník M12x1,5 a stržené dva závity "narovnal" a pak už jen začistil velkým závitníkem 50x1,5. No pak jsem za přísného dohledu Vildy a Soptíka a telemostu s Hanzem motorku nastartoval. Otevřené califácké výfuky umocňují zvýšený výkon tohoto motoru a rachot je to teda slušnej.
 
10.5.2021...už asi týden je hotová nově nachromovaná nádrž, kterou musím vyzvednout u K...a zároveň mu tam hodím nalakovaný plech sedla na potažení. Taky mi Hans přivezl rám a plechařinu z komaxitu a je to pecka.
 
24.5.2021... lehce jsem pokročil a nalisoval kyvku a trochu to poskládal. Začíná se mi to moc líbit. Jen ty blatníky a nádrž nemám v laku. To se už ale řeší. Větší problém bude s válcem, protože nemůžu sehnat nikoho, kdo by mi opravil stržený závit v hliníkovém válci. Také jsem přivezl hotové zkrácené atypické sedlo a nasadil řetěz Tsubaki.
 
7.7.2021...tak co se za tu dobu událo? Asi největší problém bylo sehnat někoho šikovného a ochotného opravit mi stržené závity v hliníkovém válci. Buď na to neměli vybavení, nebo čas nebo odvahu. Ve finále jsem našel spásu u pana D., který odvedl kvalitní práci, ale setsakramentsky zaplacenou. Natáhl jsem elektriku, ale trápím se se zapojením maggenerátoru přes spínačku bosch.
 
10.7.2021... když se dá pár chytrých hlav dohromady a moc se u toho nepije, tak se dá i něco kloudného vymyslet. V tomto případě jsme vyřešili elektriku za použití spínačky Bosch.
 
18.7.2021...prvních cca 170km mi potvrdilo, že to mělo smysl. Motorka na nerovnostech bezvadně sedí, pěkně táhne a výborně brzdí což jsem si vyzkoušel na vyjížďce s neveklovskym hovadem, který mě na jeho upravené sportce trochu povodil kolem Orlíku. Původně osazené 20z kolečko jsem hned vyměnil za 19z a ještě to asi o jeden zub sundám, protože se čtyřka nedá pořádně roztočit. Jsem zvědav co to ukáže na brzdě
 
05/2022...nádrž po laku a linkách...