Jawa 500 OHC / 634 /Californian

28.5.2019... minulý týden byl u mě na návštěvě Honza ze z Plzně. A už od té doby co se známe vím, že onehdá koupil půllitra v rámu Jawy 639 s TP. Motor později zastavěl do svého projektu "black sheep" a rám chtěl vyhodit, tak mi ho dal. No a jak jsme vedli debaty, napadlo mě, že mám doma ten jeho rám a ze zbytků dílů bych asi dal dohromady i motor a možná i zbytek šestsettřicetčtyřky. Na dotaz jestli by za něco ty papíry vyměnil, odpověděl že ne  ;-)
Takže má smysl tu motorku udělat?
Je to takový výkřik do tmy. Když to nemá papíry, tak to nemá smysl dělat ne?
 
 
21.12.2019...Dolehly na mě ty vánoce a tak jsem se rozhodl udělat si vánoční úklid i v garáži. Mimo jíné jsem nanosil pár krámů na hromadu, sednul si na židli a chvíli na to čuměl. V tom mi došlo, že mám jedny doklady na Jawu 634 (rám je skoro stejný s 634) volné a tak mě napadlo jedno slovo, které už znám z minula. "PŘESTAVBA"  Jo udělám jí a zkusím opět legální přestavbu...
Poslal jsem tenhle nápad Hanzovi na whatsapp a on mi poslal zpátky fotku, která mě motivovala ke druhému slovu "Californian", jo bude to OHC Kalif!
 
 
22.12.2019...víc hlav, víc ví. Stavil se u mě v garáži Hanz a poňoukal mě k různým variantám. Ve finále jsem vzal kaslíky z califa a zkusil jsem je nandat na motorku. Sakra vůbec to nevypadalo špatně. Tak uvidím, jestli tam nechám origo a nebo ty z califa. Původně zamýšlenou nádrž 634 určitě vyměním za califáckou, protože fakt vypadá líp. Také jsem objednal osvědčené Pneu Metzeler Block C 3.25 a 3.50 od pneumoto.cz
 
 
23.12.2019...na bazoší jsem před necelým týdnem našel inzerát, že nějakej týpek prodává 638 vidle i s brýlemi a tak jsem se teď s ním dohodl a stavil se pro to. Ve finále jsem od něj vzal ještě hlavní stojan a kompletní rozetu.
 
25.12.2019...odreagování od vánočního shonu zapřičinilo, že jsem se na to trochu vrhnul. Vyřezal jsem rám v místě, kde byl "načopřenej" a sníženej. Napasoval jsem 634 kaslík i s olejovkou. Co se mi ale moc nelíbilo, byl zadní 634 blatník, který tam prostě vypadal hrozně. Do toho přijel kamarád Mazlyk na kafe a když to viděl, tak si zaťukal na lehce svraštělý čelo a říká "to je hnus vole". Mno lichotka, která to celé může pohřbít a nebo člověka nakopnout. a mě teda nakopla, Mazlyku budeš koukat, já to udělám a bude to hezký ;-)  A tak jsem vyndal ten čtyřkový blatník a došel na půdu pro staré sedlo, přední poničený a zadní pomlácený blatník. Nejdřív jsem zkusil přední čtyřkový použít dozadu a to bylo hnusný, protože je moc úzký. Ve finále jsem vzal flexu a vyrobil ho ze zadního čtyřkového blatníku nový ovšem s jiným poloměrem a použitím původního lemu. Ještě jsem pro jistotu změřil jestli není rám "do štaflí" a jestli se nehnula podsedlovka. Všechno naštěstí sedí. Do toho přijel Hanz, rozvalil se do židle a říká "tu začku dej přes blatník, bude to vypadat líp". No tak jsem znovu převrtal držák světla se značkou až na kraj blatníku a fakt to vypadá líp. Skoro jako na té motivační fotce. Jak jsem tak koukal, jak to vypadá, napadlo mě ještě, že ten rám má dvojí uchycení vršku zadních tlumičů. Přendal jsem je tedy do těch předních děr a zase to vypadá jinak, o moc líp. V regálu jsem vyštrachal nikdy nepoužité horní chromové kryty tlumičů, tak jsem je hned přehodil. Chtěl jsem tam původně dát v barvě kaslíků, ale uvídím. No a pak už jen sehnat chromové pružiny. Mám pocit, že na téhle motorce použiju staré krámy co mi zbyly v regálech nebo na půdě a tak se mi to i trochu pročistí a nebude stavba snad tak drahá. No ale zase bude o jedno místo v garáži méně. Ještě mám slíbenou nádrž od Hanze, kterou budu moct upravit, no a rozeberu staré sedlo a pošlu očalounit.
 
 
 
30.12.2019...vyřezal jsem na přední části vzpěry abych mohl posunout nádrž o něco víc dopředu, což se potvrdilo jako dobý tah, protože nádrž se srovnala do roviny s kaslíky a i mezi ní a motorem je dostatek místa.
 
 
6.1.2020...přijel tchán s tím, že potřebuje zavařit výfuk na jeho dvacetiletém Puntu. Vzhledem k tomu, že venku byly dva stupně nad nulou, tak jsem zrovna nejásal, ale z pochopitelných důvodů jsem mu ten papírový tlumič zalepil céóčkem. Práce venku na zemi, kde je výfuk 10cm nad hlavou je pecka. Nicméně pak jsem se dal zase trochu do motorky. Poměrně dlouhou dobu jsem si hrál s předním blatníkem, kde chyběl jeden držák, který jsem musel vyrobit a pak to celé dopasovat. Dál jsem rozpáral staré sedlo z 634, které už někdo přede mnou slušně "vytunil" a plech sedla srovnal a dopasoval na rám. Trochu jsem ještě pozměnil úhel zadního blatníku a vyrobil na něj držáky, aby se neuklepal. Držáky budou zároveň sloužit pro uchycení zadních blinkrů, protože je nechci mít na blatníku.
 
Udělal jsem si seznam věcí co mi chybí:
- Přední osa 639
- Karburátor 2926
- Hřídel brzdy s oválem
- Ložisko kyvky 639
- Řídítka s hrazdou bez páček min. 72cm
- Chrom. pružiny zadních tlumičů
- Zadní stupačky
- Přední stupačka
 
 
8.1.2020...mít tak na práci 8 hodin denně, tak je ta motorka za chvíli hotová ;-) No jenže je nemám, tak aspoň volné chvíle po večerech. Protože jsem zatím nesehnal trubku na opravu podsedlovky, tak jsem se pověnoval pohotovostnímu stojanu, který jsem sice k rámu měl, ale byl naprasklý a úchyt na rámu vyhnutý a taktéž prasklý. Dopasoval a opravil jsem ho, takže motorka už sama stojí. Hlavní stojan zatím řešit nemůžu, protože originální úchyty byly předchozím majitelem uříznuty a možná povedu trubky výfuku pod rámem, takže by mi tam mohl pak i překážet. Dalsí věc, kterou jsem tedy začal řešit jsou výfuky. Zkusil jsem tam nandat originální kolena s tlumičema z OHC 02, ale vůbec se zaoblená kolena nehodí k celkově hranaté motorce. Nehledě na fakt, že motor je posunutý poměrně dost dopředu a tak při propružení přední vidlice se blatník dotýká kolena výfuku. To znamená, že budu muset nechat vyrobit atypická kolena ať už budou vedená vedle rámu, nebo pod rámem motorky.
 
 
 
12.1.2020...dneska jsem toho moc neudělal. Došlo mi v pátek "céóčko" a tak jsem o víkendu nevařil. Pak přišel Kamarád Lesník a objevil v garáži hasičák s CO2. Takže jsem zavařil nabodované blatníky, trochu je přebrousím a nadělím Mazlykovi na nastříkání. Rozřezal jsem a nastavil držáky předních blinkrů a zkusil zvednou výfuky do úrovně osy zadního kola. Vypadá to daleko líp a optipcky to motorku rozšířilo.
 
16.1.2020...na inspekci do garáže přijel Hans s Mazlyckem, tak jsme chvíli pokecali a pak jsem se dal do práce. Vybrousil jsem oba blatníky, abych je mohl dát na lak. Dál jsem upravil hrany sedlového plechu v zadní části a pak se dal do výroby krytu řetězu u kterého budu muset vyřešit uchycení. Protože uchycení na vidlici by vadilo krytu pružiny a při uchycení k rámu by zase kryt musel být poměrně vysoko, protože zdvih zadního tlumiče je 76mm.    
 
17.1.2020...sehnal jsem v práci rozměr trubky o průměru 24mm na opravu podsedlovky, tak jsem to hned nařezal a opravil zpátky do původního stavu. Dovařil jsem držák zámku a držák olejovky. Pak jsem vyštrachal staré výfuky a zkusil je nařezat tak, aby vedly pod motorem, což nevypadá zle. Nechal bych si je pak podle toho vyrobit. Dál jsem z kartonu zkusil vymodelovat tvar olejovky, která bude pod sedlem a podle které jí pak vyrobím.
 
 
 
18.1.2020...Dneska jsem toho moc neudělal. V podstatě jsem jenom nosil věci na hromadu, abych zjistil co všechno mám na sestavení motoru jak do téhle motorky, tak ještě do nedodělané 01. Kromě prár drobností mám překvapivě na oba motory téměř všechno.
 
 
 
19.1.2020...tak jsem se dal do skládání motoru. Nejdřív jsem musel upravit šířku zadních dovařených držáků motoru. Pak vyvrtat dílry podle uložení v rámu. Vyvrtat a vyřezat závit pro uchycení vidličky desky řadícího mechanismu. Pak jsem nandal převodovku a vzkoušel řazení vč. vymezení vůle. Víc jsem už nestihl.
 
 
 
25.1.2020... Skáču z telete na krávu, aneb došlo mi, že musím nejdřív dodělat všechno co se rámu týče, abych ho mohl dát na komaxit a pak na něj všechno postupně věšet a neválelo se to všude. Takže jsem vymejšlel, jak udělat přídavnou olejovku a celé to dopasovat. Mno a opět do mých plánů zasáhl přísedící kamarád Hans, který když jsem hledal z čeho bych použil víčko na novou olejovku a vytáhl jsem tu původní, tak říká "proč nepoužiješ tu co tam byla, je dost velká a má i víčko. Takže jse vyndal podsedlový plastový kaslík a místo originál olejovky ze 634 tam dal i levý origo boční kaslík s tím, že tu podsedlovou původní olejovku ještě zvětším na objemu. No a místo plánované olejovky (tam kde je u 634 vzduchový filtr) udělaám kaslík.
 
 
26.1.2020...Kaslíky, olejovka hotové, takže jsem se vytrápil s papírovým modelem a později pak s vyřezáním a dopasováním kaslíku, který bude kopírovat rádiusy origo kaslíku a nebude tak rušit jiným tvarem. Byl to teda vopruz stopadesátkrát dovnitř naměřit a ven zaříznout. Tak snad to bude vypadat dobře. Pak jsem si ještě znovu nandal nádrž a dovařil trubku na silentbloky spodního uchycení. Nandal jsem znovu i plech sedla a rozhodl se ho ještě prodloužit směrem k nádrži, aby zmizela cca 4cm mezera. Na to jsem použil uříznutou zadní část sedla, kterou jsem dovařil na předem uříznutý úzký předek sedla, aby nebylo tak úzké a lícovalo sedlo s nádrží.
 
 
28.1.2020...vrhnul jsem se na finální dopasování olejovky a její uchycení do rámu přes silentbloky, taktéž uchycení nově vysochaného kaslíku vč. zakrytí horní mezery. Rozebral jsem pak celou motorku a připravil věci na zinek a chrom. Připravil jsem zadní rozetu a přední ozubené kolo s kusem řetězu, abych si podle toho nechal nakreslit a vypálit věnec rozety se stejným (nebo lépe menším) počtem zubů jako má nuladvojka.Ten pak nechám navařit na předem odpíchutý původní užší věnec.
 
 
2.2.2020... otřepaná věta, že nebyl čas... tak jsem aspoň očistil a připravil oba brzdové štíty. Taky přišly gumy, tak jsem je hned nasadil a je to pecka...mimochodem jsou to poslední Metzeler, nebo Heidenau gumy co jsem nazouval ručně. Oproti stlačený tmě - Mitas, kterou navleču rukou, tohle zaboha nešlo nazout. To zas bylo kurev...  ;-)
 
9.2.2020...poslal mi včera kamarád Hans inzerát z bazoše, že náš společný známý Olda K. prodává upravené válce na OHC. Dost se mi to zalíbilo a tak jsem mu zavolal a domluvili jsme se na výměně. Myslím, že se to bude k té hranaté motorce hodit a styl Californian to jen umocní. Pak jsem objevil na terase na stole nádrž z Jawy 592, kterou mi tam nechal Hans, když jsem nebyl doma, abych jí mohl použít pro úpravy na silentbloky. Trochu si s ní pohraju, upravím držáky a nechám nachromovat.
 
 
 
11.2.2020...část věcí nazinkovaná, hotové převařené držáky blatníku na 639 vidlici, tak jsem jí namontoval a znovu odzkoušel tentokrát už s kolem pneu a blatníkem. Dál jsem se vrhnul na uchycení nádrže, které bude na silentbloky. Kvůli tomu jsem ale musel znovu nandat motor, abych mohl doměřit mezery mezi vahadlovkou a nádrží. 
 
 
13.2.2020...sehnal jsem od známého co opravuje motorky malý chladič oleje se kterým počítám pro zabudování do systému. Hned jak jsem dorazil domů, zkusil jsem ho jak bude pasovat. Sedí tam perfektně. V tom jsem na stole zahlédl uřezané přední držáky nádrže, které přesně pasovaly na uchycení chladiče. Takže jsem je nabodoval a až sundám vidle, tak je pořádně dovařím. Pak jsem z trubky vyrobil oba přední držáky nádrže na silentblok, doměřil umístění a přivařil k nádrži. Taktéž i už z minula připravené zadní držáky nádrže. Pak už jsem jen dovařil kaslík a hladovej šel domů...

 

 

15.2.2020...dneska jsem dovařil a dobrousil všechny součásti a připravil na odvoz na opískování a komaxit. Pak jsem ještě chvíli dělal na motoru, resp. řešil další způsob odvětrání motoru bez úniku oleje.

17.2.2020... kamarád Hans mi odvezl připravenou nádrž na vyleštění někam ke Kubovi z Neve a pak jí hodí do Počernic na chrom. Prý to velmi urychlí celou anabázi, protože nejdéle v chromovně trvá příprava pod chrom.

 

18.2.2020..."jak je ten film drahej, tak je blbej" aneb hláška p. Čepka ve filmu Trhák. ke které bych se lehce připodobnil po tom, co jsem zase jednou chvátal a něco podělal. Vylisoval jsem tedy vnitřní kroužek ložiska NU305 ze špatné strany kliky a nalisoval na tu správnou. Několikrát jsem si složil motor nasucho, vyzkoušel znovu řazení, spínač neutrálu, vůli na předlohovém hřídeli kliky a pak to složil. Vyzkoušel jsem pak vůle na kuželových kolech želvy a vahadlovky a dal dohromady seznam věcí, které mi ještě chybí.

 

 

19.2.2020..."furt se něco děje" - myslím, že to je hláška z vyprávění Mirka Donutila aneb přišly nachromované zadní pružiny a osa  ;-)

 

 

21.2.2020...protože věci na lak čekají na odvoz a do motoru mi chybí štefty, začal jsem řešit tisíc malých blbostí bez kterých by to nejelo a které by mne pak zdržovaly. Upravil jsem pérákovou páčku spojkového automatu na OHC, pak jsem ve šrotu vyhrabal vačku automatu z kývačky, dovařil a upravil jí na rozměry OHC. Do již předem upraveného domku ložiska jsem místo originálního filcového kroužku dal gufero. Namontoval jsem želvu a vymezil vůle na kuželovém soukolí. Bohužel nemůžu vymezit a složit vršek motoru, než budou štefty. 

 

 

24.2.2020...vymontoval jsem z nuladvojky jeden šteft a zkusím je nechat vyrobit, protože 2000kč za 6 šroubů z inzerátu je fakt moc. Kamarád Hans si odvezl všechnu plechařinu na opískování a lak.

 

28.2.2020...všechno je nastříkané, ale nestihl jsem to vyzvednout, tak jsem se dal do vyhonování válců nástrojem, který zrovna dorazil (z www.kovonastroje.cz za 457kč). Cca 10 min práce a trochu petroleje a rozdíl je fakt znát. Pak jsme ještě s tátou zaletovali třetí prototyp oddychu, který pokud zafunguje, namontuju i na ostatní ohc motory.

 

 

2.3.2020...válce vyhonované, Hans přivezl od Oldy P. čtyři origo pístní kroužky na 65tkové válce. V lakovně jsem si vyzvedl hotové věci a také přivezl vypálené věnce, z kterých jeden (asi ten menší) nechám navařit místo původního na 350. Ještě jsem koupil obě ložiska do krku, kde mě trochu překvapila cena 450 za kus.

 

 

5.3.2020...trochu jsem to nastrojil...i když tohle byl zrovna moment, kdy bych to nejradši zapálil a rozmlátil kladivem. Protože jsem zapomněl vybrousil kousek sváru na pohledové straně podsedlového kaslíku a nový lak to ukázal. No a pak dvou malých promáčklinek v rohu schráky, které nebyly před tím vůbec vidět. Tohle jsou situace kdy mě to fakt sere a mám chuť se na to vykašlat.

 

 

7.3.2020...vrátil jsem se z burzy v Chotusicích, na které jsem byl asi po dvou letech a vlastně jenom proto, že jsem se rozhodl nechat ještě chemicky vyčistit válec a pak nechat pošít od p. Jirčíka sedlo. Když už jsem tam byl, tak jsem koupil jeden karburátor 2926 a dvě kola do želvy od pana Šátka. No a večer jsem pokročil v montování. Potřeboval jsem dát motor do rámu, abych usadil nově lehce nalisovaný věnec rozety do správné polohy proti kolu na motoru a pak ho mohl zavařit. Nalisovat nové silentbloky do původních ok vůbec nešlo až jsem přišel na to, že stačí ořech z goly, namáznout WDčkem a ve stojanové vrtačce krásně zalisovat. Namontoval jsem světlo a přední brzdu, abych mohl vyzkoušet průchod lanek a kabelů. No a nakonec znovu namontoval výfuk, kvůli výrobě zadního držáku, na který jsem trochu zapomněl. Rozhodl jsem se nechat kolena vedle motoru s lehce zvednutými tlumiči, ale zjistil jsem jednu konstrukční chybu, která mi při pasování nedošla. A to, že chromové califácké držáky blatníku při propružení předních teleskopů naráží do kolen výfuků. Takže budu muset nechat vyrobit atypická kolena. Když už v tom budu, chtěl bych si nechat vyrobit i tlumič s jiným složením přepážek. Každopádně už to vypadá jako motorka a líbí se mi to čím dál víc...   ;-)

      

 

 

8.3.2020...Roztažená elektrika, ale zapojit to zase jako 634/OHC je zážitek. Teda pro mě..   ;-)

 

 

032020...kamarád Soptík nás vytrhl z denní rutiny a vzal nás na návštěvu Jawaklubu v Praze. Sympatický klubík až na to, jak jim majitel sousední nemovitosti znepříjemnil bytí zatarasením vjezdu do klubu. 

No a pak zas pár drobností hotových. Doměřil jsem rozetu a zavařil věnec. Teď už jí nechám jen upravit na šířku řetězu. Pak jsem upravil a namontoval původní califácký tlumič řízení, vyrobil držáky výfuků a dovařil dorazy stupaček, aby po zaklapnutí držely ve stejném úhlu jako zadní tlumiče. Vypadá to o moc líp než když jsem je zkoušel kolmo. I zezadu to vypadá moc dobře. Dál jsem se rozhodl, že se mi nechce ničit originál masku předního světla vrtáním děr pro všechny kontrolky, tak jsem vyndal laminátovou repliku, kterou použiju. Bude tam totiž neutrál, dálkové, 2x mazání a blinkry. Po nalakování to nebude poznat. Vzhledem k namontovanému chladiči oleje, nemůžu použít originální držáky předních blinkrů a tak musím vyrobit nový atypický. Jako oddych nakonec jsem upravil obě originál Velorex zrcátka, rozebral a nechám nazinkovat.

 

 

 

19.3.2020...mno moc toho není a asi nebude vzhledem situaci s koronavirem. Čekám než mi přijde již vyčištěný válec, bez kterého to nesložím. Nemůžu si nechat vyrobit atypická kolena ani olejové hadice. Takže přišel přepínač světel s blinkrama, který jsem namontoval. Dodělal jsem držák předních blinkrů o kterém zatím nejsem přesvědčen, že tak zůstane. A pak jsem si pohrával s myšlenkou předělat motor na jednopáku. Jenže zase není kdo by mi to udělal a stále nemám soustruh. Taky mám už nachromované štefty co jsem koupil od Fikuse.

 

 

28.3.2020... kamarád Tomáš mi přivezl hotovou stočenou rozetu, tak jsem jí stříknul věnec a se zadním kolem namontoval. Jak tak na to pořád koukám, tak občas něco předělám. Teď to zrovna mám s předním světlem a budíky. Možná použiju čtyřkové světlo a nějaké hezké přehledné budíky.

 

 

13.4.20202... tak jediné, co jsem udělal je držák značky z nerezu. Na vše ostatní čekám...

 

 

11.5.2020...už cca čtrnáct dní mám doma chemicky vyčištěné válce a dneska mi kamarád Hans přivezl z chromovny nádrž. Je to teda ranec, na to, že tam chromu je jak na polívkový lžíci. 

 

 

18.5.2020...než dám nádrž na lak, vzpomněl jsem si, že jí ještě vyčistím kyselinou jako obvykle... 

 

29.6.2020...tak jsem si od Mazlyka přivezl přefouknutou nádrž...

 

 

1.7.2020... po x urgencích přišlo sedlo od p. Jirčíka, které jsem mu dával v březnu na burze. Vzhledem ke kvalitě zpracování mu to odpustím. Hold toho má moc. Zakázkové upravené snížené sedlo je fakt pěkné a přesně tak jak jsem si řekl (a pak i mailem upřesnil). Ještě vyrobím nosič, abych měl na čem vozit krámy na spaní a taky aby motorka ze zadu vypadala líp.

 

 

20.07.2020...bylo trochu času a tak jsem složil motor, abych ho mohl usadit do rámu a doměřit olejové hadice, dotáhnout elektriku a pořešit zakázková kolena výfuků. Volal mi Hans, že má Monty na prodej nějaké italské výfuky, tak mi poslal přes whatapp fotky a nakonec jsem je vzal. Hned jsem je na motorce vyzkoušel a nevypadá to vůbec špatně. Jen mají průměr 49mm oproti originálu 40mm. Takže teď jsem ve fázi dolaďování detailů a zdá se, že jich přibývá. Třeba jsem zjistil, že jsem si zapomněl oměřit cívku, která se mi zatím nechce vejít pod nádrž. Nebo, že se mi nezdají čtyřkové blinkry dost hezké, nevím jestli použít konzoli budíků taktéž ze 634, nelíbí se mi "kulatý" kryt želvy k celkově hranaté motorce, nevím, jaké použít karburátory (zkusil jsem na oko z prototypové Jawy 500 824) atd atd.

 

3.11.2020... koupil jsem Lucasácký repliky blinkrů, které vypadají daleko líp, než ty Jawácké a nejspíš vyměním i zadní lampu za Lucase. Našel jsem někde na netu sdružený kontrolkový panel, tak jsem na něj vyrobil tubus a dokončil tak přístrojovku. Teď se poprat s elektrikou a jde se na technickou.

15.12.2020...na burze v Chotusicích jsem za 150kč koupil chromový nosič původně z Jawy 640. Tak jsem ho zkusil přizpůsobit a jen ho nabodoval, abych viděl jak to bude vypadat. Jestli ho tam nechám, tak bude určitě černý, tohle bije do očí...

 

04 2022...dodělání elektriky, oddychu motoru do nádobky v kaslíku, vedení řetězu, atypických výfukových kolen atd...