Jawa 500 OHC 02 - r.v.1956... sen se stává skutečností...aneb moje renovace

Tento web vlastně vzniknul proto, že se mě dost mých kamarádů neustále vyptává, jak jsem na tom s renovací půllitra a jestli nemám nějaké fotky atd... Takže zde je to taknějak shrnuto od začátku až do současné doby. Původně jsem tu chtěl mít pár strohých informací a pár fotek z průběhu renovace, ale celé mě to nějak pohltilo, že je z toho ve finále poměrně detailní deník mojí z renovace JAWY 500 OHC. 

Pro mne osobně to byla výzva a šel bych do toho znovu a protože jsem si tím splnil celoživotní sen... Nejsem profesionální renovátor a udělal jsem spoustu chyb, což dokazuje i tento deník, ale prostě mám ty naše České motorky rád a rád jim vracím jejich zašlou slávu...

 

Níže uvedené dnes vlastně platí pro renovaci jakéhokoli veterána, zvláště pokud ho koupíte ve stavu jako já.

- budete potřebovat hodně peněz

- budete potřebovat hodně času stráveného v garáži nebo dílně a také hledáním na internetu a různých fórech. Např. www. veteranforum.cz

- velmi, velmi tolerantní přítelkyni/manželku, nebo přítele

- pokud koupíte stroj ve stavu jako já, tak i spoustu nervů, díky čemuž si obohatíte i zásobu sprostých slov  ;-) možná zjistíte, že jich je fakt dost... ;-)

- získáte tím zároveň pár přátel stejně "postižených" jako vy

- během renovace to několikrát vzdáte abyste se později mohli vrátit a dodělat to...

- během renovace několikrát změníte názor na stejnou věc

 

...výsledek ale bude stát  za to, ať si kdo chce co chce říká...protože ty Naše motorky mají duši...

 

 

 

04/2013 ... Nevím, jestli je to pět, osm nebo deset let co jsem začal shánět tuhle motorku, která mne už od dětství učarovala. Může za to také strýc Láďa, který na něm občas přibublal na návštěvu a mě už tenkrát učarovaly ty velké brzdové bubny a ten nádherný zvuk. Už tenkrát jsem věděl, že jí jednou musím mít...

Každopádně jsem si jí před týdnem dovezl domů. Byla to velká náhoda, kdy jsem před obědem našel den starý inzerát a jen tak ze zvědavosti zavolal jestli je ještě k mání. Na můj dotaz mi pán odpověděl, že je již motorka rezervovaná a ať si zavolám večer. Jenže mě se nechtělo vzdávat bez boje a tak jsem okamžitě reagoval nabídkou o 10tis. více. Dohodnuto, přijeďte si až po páté, jsem v lese. V ten okamžik jsem byl skoro majitelem půllitra ježe nebylo čím zaplatit. Naštěstí díky mému kamarádovi Gustovi, který byl ochoten za hodinu sehnat nemalou částku 145tis. a s jeho vírou brzkého návratu peněz, jsme vyrazili po obědě směr Třebíč. Po naložení motorky ve staré velké stodole se ještě Gusta rozhlížel po stodole a na patře stodoly zahlédnul zaparkovanou škodu 120, několik fichtlů a 250 panelku. Na otázku co to je, mu pán odpověděl, no to musim vsechno někam vyhodit. Skončilo to tak, že do Fodu Galaxy jsme naložili půllitra a bonusovou panelku a vydali se na tříhodinovou cestu domu. Moje nadšení bylo takové, že v noci kdy jsem si OHCčko přivezl jsem téměř nespal a násladující dvě oci tomu nebylo jinak. 

Na první pohled super kauf za super cenu (tedy vzhledem k aktuální prodejní ceně 300 - 350 tis.kč). Protože jsem už několik motorek udělal (nebo mám rozdělané), tak mi bylo jasné, že renovace spolkne spoustu peněz. 

Hned jak to šlo, myslím už následující den, jsem se do ní pustil a po spasování lehce pokroucené masky a kontroly ostatní plechařiny, jsem motorku rozebral, oddělil věci na chrom, lak, opravu a na vyhození. Při tom jsem zjistil, že to byl tak trochu trojský kůň a pán musel vědět co prodával. Byla to neprovozuschopná skládačka z několika motorek, která držela tvar. Takže ze standardní práce a renovace bude podstatně víc práce a nutných finančních prostředků, než jsem původně počítal. Myslím, že by nebyl problém motorku zase sešroubovat a hodit na aukro se zajímavým ziskem, jenže pro mne je to i po předchozím malém zklamání velká výzva a když už jsem tak daleko, tak tu motorku podstivě udělám a můj sen se tak stane naplněnou skutečností.

24/04/2013... už i motor rozebán do šroubku. Obava s jakou jsem do toho šel po chvíli zmizela, protože tam toho zas tolik není. Poctivě jsem si vše fotil, tak doufám že při skládání na něčem nestroskotám. Buhužel se mi opět potvrdilo, že motorka asi nebyla v nejlepších rukou, protože vačkový hřídel je vydřený, startovací i řadící hřídel bez tisícihranu, téměř všechny bronzová pouzdra s velkými vůlemi a levá ojnice jde ztuha na ložisku. Tím to se náročnost časová i finanční podstatně zvětšuje a vidina letošního výjezdu vzdaluje. 

25/04/2013...jsem ve stádiu, kdy se cena mého půllitra hodně přiblížila lahvi rumu. Garáž je plná orezlých nebo štětkou natřených dílů, místy opálených po vaření autogenem. Tak jak se to tam povaluje to opravdu nevypadá na stočtyřicetpěttisíc. No nic, nad tímto faktem jsem už mávl rukou, hledíc novým lepším zítřkům. Dnes mám v autě krabici s plechařinou na jemné opískování, protože několik vrstev nátěru opravdu není v mých silách dostat šetrně dolů. 

27/04/2013... po předchozí dohodě jsem se na burze v Kladně sešel s p. Urbanem ze Slovenska, kde mi předal sadu leštěných nerezových šroubů, holendrů, šteftů atd. Je to teda ranec, ale oproti zinkované sadě to zas tak velký rozdíl není, ovšem kvalita super. Ještě čekám na obě osy kol a páčky. Už se nemůžu dočkat až to budu kompletovat.

17.5.2013...Právě jsem ve stavu stagnace. Musím dodělat podkroví, abych měl klid od banky (a manželky ;-) ) tím pádem se téměř vůbec nedostanu do garáže. Dnes bych měl přivézt opískovanou plechařinu, kterou musím ještě zkontrolovat popř. doletovat mosazí.

 

20.5.2013...Tak mám doma hotovou nádrž. Vyklepaná, vybroušená, nachromovaná. Cena 4000,-

2.6.2013...Odvezl jsem známému díly na opravu, které doma nemůžu udělat. 

- vyvaření prasklin výstuh sředů bubnů a přenýtování unašeče

- vyvaření pravého karteru v místě závitu pro vidličku automatu - vylomený kus od řetězu

- bronzová pouzdra do zadních kluzáků

- bronzové pouzdro oz. kola v převodovce

- vyvaření záchytu na jednom brzdovém štítu (ubroušeno nějakým kutilem) 

 

7.6.2013...Odeslána klika a hlava Tomášovi do Jablonce na repasi.

 

9.6.2013...Přivezl jsem si výše uvedené věci kromě zadních kluzáků. Ty ještě nejsou hotové. Rovnou jsem tam Pavlovi nechal rám na srovnání a vyztužení pod motorem. Má nádherně vybavenou dílnu vč. velkého lisu a bez toho to nemám šanci udělat. Tímto mu samozřejmě moc děkuju.

17.6.2013... Odeslal jsem p. Zuzicovi na Slovensko ventilové víko na výměnu pouzder a hřídelů koníků vč. zalisování vačkového hřídele

23.6.2013... Hotové pouzdra na zadních kluzácích, srovnaný rám a vevařená výstuha

2.7.2013...Balík s ventilovým víkem po repasi na poště. Takže další z důležitých věcí za mnou. P. Zuzič vyměnil všechny vyrezlé hřídele a pouzdra koníků, nové lízátka, dodal chybějící podložky a pružiny. Zároveň mi nalisoval mnou zaslanou vačkovou hřídel do ložisek a do víka. Rovnou jsem si od něj vzal nový tlumič rázů vačky a hříbek do želvy. fotky dodám...

 

3.7.2013... Dorazil Tomáš K., který mi přivezl po repasi kliku a hlavu. Klika měla popraskaný oba ložiskové kroužky, stržený čistící šroub atd... prostě dobitá jak hovado. Hlavu mi opískoval a nechal zabrousit nové ventily a sedla. Zbývá dokoupit ložiska, gufera a jakmile budou vypouzdřené zbývající dvě kola do převodovky, budu moci začít se skládáním.

16.7.2013...Mám hotový opískovaný rám s oběma stojany vč. základního komaxitu. Lak je tak hezký a k nerozeznání od zbytku laku, že ho tak asi nechám a rám dál lakovat nebudu.

 

13.9.2013...Po delší odmlce aktualizuji z chupatédekylezoucí renovaci. No prostě to je všechno o penězích. A protože renovace podkroví je jedna černých děr naší domácnosti, tak na půllitra toho moc nezbylo a lehce se vše zpomalilo.

Takže mám vyleštěné dekly na motor, víka rozvodů, zadní kluzáky. Přivezl jsem si od Pukavce vypouzdřené vidle s nově stočeným kuželem do brýlí (jedna vilde byla asi dělaná v JZD z násady od mopu), dál mám od přítele Mazlyka nastříkaný přední blatník, spodek masky (horní díl musí opravit) a pár maličkostí. Dál mám nataženou elektriku v rámu, který jsem se ale rozhodl nechat přestříkat.

Motor včetně dílů mám umytý připravený na nástřik základovky a vrchní vrstvy, ale zjištění dalšího zalomeného závitníku mě zase zdrželo. 

20.9.2013...Zlomený závitník vytažen svépomocí. Vyrobil jsem si z kvalitního materiálu vytahovák a závitník vyšrouboval. Motor jsem nastříkal základovkou, poté stříbrnou a nakonec bezbarvým lakem. Myslím že se teď velmi podobá originálnímu nástřiku. Včera jsem nalisoval ložiska a sestavil na sucho převodovku do karterů abych zjistil vůle a jestli mi řadí jak má. Vše chodí a je připraveno na finální složení, které budu děla asi dneska. 

Mezitím jsem odvezl Mazlykovi zbytek věcí na lak, takže kromě podblatníku (který jsem ještě nesehnal) bude lak v cajku a pak už jen odvézt tetě do Týnce na krásné origo linky.

11.10.2013...Pár novinek od poslední aktualizace. Mám složený motor, tedy vlastně skříň, s válci a na sucho hlavu s vahadlovou skříní. Při skládání jsem ještě zjistil praskou pružinku co spíná kontakt neutrálu, takže posloužila pružina ze starého kladívka a po nastavení polohy spíná. Bohužel když jsem složil motor a šahal do krabice pro poslední šroub polil mě horkej pot, protože jsem nahmatal velkou kovovou příložku, která drží na pravé straně kliky ložisko v domečku. Tohle jsem nerozdejchal a musel od toho. Mezitím jsem se stavi v Týnci u strýce na rady jak nastavuje vůle na královské hřídeli a tam jsem dostal druhou pecku. Klika co mám v motoru patří na šneka a z nějakého záhadného důvodu ani nemá tlumič záběru. Možná nějaká dobová úprava nebo závodní klika apod. Doporučil mi dát tam správnou co tam patří. Takze jsem s motorem zase téměř na začátku.

Po několikeré anabázi mám konečně správný typ ráfků a napletené středy. Poslal jsem 2/3 věcí na pochomování, zbytek ještě sháním.

4.11.2013...O víkendu jsem si od přítele Mazlyka přivezl dalších pár věcí z laku. Mezi nimi byl rám, přední vidle, kastlíky, horní díl masky, stupačky a nějaké drobnosti. S velkou radosí jsem upevnil rám do pojízdného držáku a namontoval brýle se spodním dílem masky. Nasucho namontoval zadní kluzáky a zkontroloval výšku pružin (15cm), které budu muset ještě sehnat. Pak mě čekala "operace mozku přes konečník" a sice protažení hotového kabelového svazku rámem bez poničení vodičů a ochranné bužírky. S pomocí WD40 jsem to dal. Dál jsem nasadil nádrž, kaslíky, olejovku abych ještě jednou zkontroloval jestli vše sedí a půjde bezproblémů namontovat.

13.11.2013...Zapomněl jsem na jednu důležitou věc a to vyčistit nádrž před lakováním. Na fotkách je patrný stav před a po vyčištění. Použil jsem kyselinu citrónovou v poměru 100g/l horké vody a do nádrže ještě přidal ponorný vařič. Po dobu cca dvou hodin nechal vodu v nádrži téměř vařit a potom zchladnout do druhého dne. Po vylití kyseliny neutralizováno jarovou vodou a poté naplněno benzínem s olejem. Výsledek zde...

8.12.2013... První várka chromů od p. Grunfelda z Prahy je téměř po dou měsících doma. Chromy jsou opravdu pěkné. Dal jsem mu pouze první část, protože jsem neměl dobroušené všechny věci. Bohužel jsem nevěděl, že cena je stejná jestli mu to dopředu připravím nebo ne, protože si vše přebrušuje pod chrom sám. Takže zbytek věcí jsem mu dal v původním předrenovačním stavu. 

Při montáži rozety jsem zjistil (mimojiné i díky veteránforu), že hřídel je z péráka, tím pádem kratší a matice drží na dvou závitech. Koupil jsem tedy replikovou od zamecnictvi Kraus (https://www.zamecnictvikraus.cz/repliky.php?typ=500) ta bohužel není nijak povrchově upravená, tak jí nechám aspoň nazinkovat. Nicméně zpracování nevypadá úplně profesionálně, protože uvnitř je neěkolik nerovností kvůli kterým nebylo možné hřídel prostrčit a musel jsem si to dodělat doma sám. Za ty peníze bych čekal kvalitnější zpracování. 

Při kompletaci předních vidlí jsem zjistil že mi chybí jedna krytka s guferem a jeden filcový stírací kroužek. Bez toho nemůžu zatím vidle složit a budu shánět.

 

14.12.2013...Dneska jsem si z buzry v Chotusicích přivezl replikové díly (podblatník,krytky př. vidlí s guferem, pružiny do kluzáků) od motorenu a nějaké další věci z moto Ústí (řídítka, průchodky). Potkal jsem se tam s Pilníkem od kterého jsem koupil použité zapalování VAPE, tak jen doufám že splní očekávání.

Dál mám hotové nazinkované stupačky a začal jsem se spasováním podblatníku. Zítra předám k dolakování. Zároveň jsem z velkého nadšení začal kompletovat zadní kluzáky ale jedno pero nelze našroubovat na hliníkový kluzák. Pak jsem ještě zjistil že krytky kluzáků jsou krátké a tedy asi z péráka. 

30.12.2013... Trochu jsem si pohrál s replikovými pružinami od motoren.sk  Slowakia. Kdyby pánové nebyli tak daleko, tak jim to dovezu ukázat. Každá pružina jinak dlouhá, každá má jiný vnitřní průměr (průměr drátu 8mm je stejný) a každá jinak nabroušená. Dal jsem jim nesčetně sprostých jmen už jen proto, že pera stály 1000kč a kvalita hrozná. Na průměru mají cca 2mm rozdíl. Zrousil jsem je tak, aby se vůbec daly našrouvovat na kluzáky a do horních hliníkových držáků.

Po debatě s Pilníkem který mi změřil jeho originální kryty kluzáků, se mi jen potvrdilo to, že mám horní kryty kluzáků z péráka a tím pádem se mi nepřekrývají. Musím sehnat ty co tam paří, tedy 78mm dlouhé.

Po cca měsící morální přestávky jsem se odhodlal rozebrat již smontovaný spodek motoru, protože jak jsem už dříve psal, zapomněl jsem dát do motoru příložku pravého ložiska. Nad moje očekávání to šlo velmi dobře, jen těsnění které jsem z přehnané pečlivosti ještě podlepil silikonem se rozthlo vejpůl. Naštěstí kamarád těsnění měl doma a poskytnul ho, takže jsem tentýž den motor zaklopil. Ten večer jsem chtěl ještě nasadit válec, ale z mě neznámého důvodu se stalo to, že mi prasknul pravý stírací kroužek, takže jsem si "vydělal". Musím objednat nový.

Dál mne čeká oprava nebo shánění koncovek tlakových hadic, protože jsou popraskané a každá trubička jiného rozměru.

 

3.1.2013... Přišly pneumatiky s dušemi H-01 3x25 a H-02 3x50 tak jsem překontroloval a obrousil dráty které vylézaly z nipů, přelakoval vnitřky kvůli případnému reznutí a kola obul. Zároveň jsem ještě kontroloval součásti královské hřídele a jedno z ozubených kol budu muset vyměnit.

23.1.2014... Jelikož mi při montáži válce nedopatřením prasknul jeden stírací kroužek, musel jsem u p. Padalíka objednat nový. Vzal jsem raději dva a dobře jsem udělal, protože přišly ve variantě s expadérem (pružinkou), což původní neměly. Přišla další část chromů od Grundfelda a leštěné kryty kol z motorenu a nějaké věci p. Čilíka ze Slovenska. Při montáži krytů jsem zjistil, že některé díry pro přišroubování krytů chybí a v některých jsou stržené závity. Takže práce navíc. Do toho všeho mi tam na stole stále leží koncovky hadic, které bych nejradši rozdupal. Jsou pomlácené kladivem letované buhvíčím, každá jiný průměr. Nemám to s čím porovnat nebo oměřit abych je opravil nebo definitivně zahodil a začal shánět jiné.

Jak se tak pomalu přibližuji konci renovace, zjišťuji že mi chybí spoustu drobností bez kterých to prostě nepojede a to co nechybí je pro změnu na h...o. Uplně mi to kazí radost a jen doufám, že se mi ten strávený čas, energie, nervy a nemalé peníze investované v cca roční renovaci odmění dlouhotrvajícími nezapomenutelnými a bezproblémovými zážitky spojené s jízdou na motorce mých snů.

1.2.2014... Nalinkovaná první část plechařiny od tety z Týnce...hned jsem to tam musel našroubovat a pů hodiny se na tu krásu vadržel koukat... ;-)

8.2.2014... Po dvojnásobném nezdaru s nasazováním válce (dvakrát za pomoci kamarádů praskl stírací kroužek) jsem se rozhodl tak jako vše i toto udělat sám. Z šedesátky novodurové trubky jsem uřízl dva kroužky cca 2,5cm široké a udělal z nich přípravky se kterýma jsem měl válec ve chvíli nasazen mez jakékoli újmy. Po nasazaní želvy s těsněním budu muset ještě vymezit vůli kuželového soukolí podložkou, kterou ještě nemám. Při zkušebním nasazení hlavy a ventilového víka jsem zjistil stržené závity v přední části hlavy, kde se montuje vývod tlakové hadice. Jelokož mám již připravené leštěné nerez šrouby, půjdu cestou vyvložkování kvůli zachování původního rozměru šroubu.

13.2.2014...Kamarád Mazlyck mě potěšil, když mne obdaroval autentickou policejní plácačkou, kterou rád obohatím dobovou výstroj (kterou zatím nemám)

21.2.2014... Další lekce nervové odolnosti je za mnou. Renovaci OHCčka se snažím dělat podstivě tak, aby se mi to v budoucnosti nevymstilo. Takže jsem při skládání motoru neustále kontroloval v seznamu ND jestli mi něco nechybí a jestli jsem na něco při montáži nezapomněl. Tentokrát už jsem se blížil vrcholu, tedy složení vršku a vymezení vůlí na královském hřídeli. Zkrátka motor sestavený, klika se točila dvěma prsty, válec hlava namontovány a když jsem vymezil vůli na spodní kuželovém soukolí a dotáhl pojišťovací matici, tak se stalo něco, co málem zhatilo celou moji dosavadní práci. Rudě zastřený obzor, tepová frekvence závodního chrta a pocit, že mi ze zadku vyleze atomovej hřib, to byl následek zjištění, že se mi přestala točit klika resp. v jednom místě se o něco zadrhává. Ještě několik následujících minut jsem byl schopnej logicky myslet a snažil se přijít na to co se stalo. Po sundání válce, jsem prostor kliky důkladně prosvítil ale nikde nenašel příčinu. Dál jsem již pokračovat nemohl...  ;-)

Když nad tím ale tak přemýšlím, pravděpodobně se po dotažení matice kuželového kola posunul klikový hřídel směrem do strany ven a setrvačník naráží do karteru nebo do podložky která drží ložislo v domku. Takže přemýšlím co dál... znovu rozebírat se nm to teda opravdu nechce...

 

2.3.2014... Konečně jsem se zase dostal do garáže. Po sobotní burze v Chotusicích jsem nemohl dočkat. Tam jsem od p. Čilíka ze Slovenska dostal konečně správné kryty zadních kluzáků a od p. Urbana taktéž ze Slovenska zbytek nerez šroubů. Dále jsem tam koupil od velmi nesympatického zlatokopa vyrezlou misku olejového filtru do nádržky a pak replikový ciferník do tachometru s rámečkem.

Namontoval jsem zadní kluzáky a vyzkoušel nalepené obložení brzd, které se pochopitelně nevejde do bubnů. Takže musím sehnat někoho kdo mi je stočí. Dál jsem dráťákem očistil misku, vyrobil úchyt a ještě nechám nazinkovat.

 

5.3.2014... Na aukru jsem vydražil náhon tachometru, který dorazil a jak se zdá, nebyl nikdy použit. Po dlouhé době vlastním něco, co není dojebaný. Jak krásnej pocit. Trochu jsem ho přeblejsknul a připravil k montáži. Dál jsem se rozhodl rozluštit záhadu netočícíse kliky motoru po předchozím utažení kuželového kola želvy. To znamená že v pořadí již po třetí jsem rozpůlil motor, zničil druhé těsnění (lepím ho totiž ještě silikonem) a po rozebrání se moje doměnky potvrdily. Šroub stahující kliku nepatrně přesahoval přes matici a k mé smůle je zrovna v ose šroubu držícího příložku pravého ložiska, který měl nepatrný otřep kterého jsem si při montáži nevšiml. Tyto dva šrouby se po dotažení potkaly a narážely do sebe. Odhaduji, že v tomto případě hrál roli 0,5-1 mm. Takže šroub na podložce vyměním, na klice srovnám a je hotovo. Doufám že naposled.

 

8.3.2014...Čekám na objednané těsnění (nechci těsnit motor pouze na silikon kvůli chybějícím vůlím) abych to mohl snad naposledy složit  a mezi tím jsem dodělal zadní kluzáky. Také jsem přivezl zadní blatník a dvířka levého kaslíku z linek v Týnci. a hned to namontoval.

19.3.2014...Těsnění dorazilo, takže nebyl problém začít se skládáním, ale v tu samou dobu jsem našel inzerát p. Zuziče, že prodává nuladvojkovou kliku a tlakové hadice. Takže jsem se s ním dohodl na poslání.  Měla by dorazit po víkendu, takže se do toho hned pustím.

25.3.2014...Včera dorazil nevelký jedenáctikilový balík za téměř 12tis. a až pozdě večer jsem se dostal k tomu, abych se mohl podívat na zázrak co přišel od p. Zuziče mladšího ze Slovenska. Klika je samozřejmě jetá se znatelnými stopami po zemědělských opravářích, kužel porejpán, no a jak kvalitně je udělaná se ukáže až v provozu. Neskrývám zklamání. Současně přišly i olejové hadice s nalisovanými oky, které jsem tak dlouho sháněl. 

 

6.4.2014...Protože stále čekám než dorazí správné válečkové ložisko na kliku, pověnoval jsem se dalším drobnostem a namontoval sedlo, napasoval zadní světlo, připojil objímku žárovky. Dále jsem smontoval brzdové štíty, které musím ještě nechat na soustruhu stáhnout protože obložení je moc tlusté a do mého soustruhu se nevejde. Ještě jsem chtěl dodělat tachometr, na který jsem si na burze koupil replikový ciferník a rámeček. Bohužel ciferník byl na průměru o necelé 2mm větší, takže se nevešel do pouzdra tachometru a musel jsem ho po obvodu zbrousit. Podobné to bylo s rámečkem do kterého bylo zase gumové těsnění velké. Je vidět, že kvalitní repliku, dnes jentak někdo nevyrobí a všem jde jen o zisk. Co s tim bude člověk doma dělat už nikoho nezajímá. Nasrat jim na ruce! příště to koupím na eshopu abych to mohl vrátit. 
Dnes v noci se mi dokonce zdálo, že jsem před dokončením a že mi už vrčí motor. Jó kdyby to tak byla pravda. Stále mi ale chybí celý mechanizmus tlumiče rázů a řadící poloautomat, bez nichž si sny o vyjetí můžu nechat zajít.
 
9.4.2014... Tak dnes jsem od kolegy v práci dostal tyto dvě krásné výložky hodnosti poručíka jako součást dobové výbavy příslušníka SNB jezdícího na tomto motocyklu.
 
10.4.2014... Hotové brzdové obložení, resp. nechal jsem nalepit tlustší 4mm a teď stáhnout na soustruhu podle bubnů na co nejpřesnější rozměr. Sedí super, tak uvidím jak pak bude brzdit. Také přišlo válečkové ložisko NJ305 na kliku, takže večer přijde na řadu demontáž starého ložiska z domku a pak snad poslední skládání ...
 
22.4.2014...Dorazil jeden z posledních ale zásadních balíků z moto Ústí. Bohužel neměli skladem tlumiče, takže to dorazilo bez nich a až je pan Hadrávek dodá, tak je pošlou.
 
23.4.2014... Sehnal jsem na veteránfóru od Fiskuse poloautomat a většinu dílů z tlumiče záběru na klice a tak čekám se skládáním, než dorazí balík abych nejdříve mechanizmus vyzkoušel jak sedí na nové klice. 
Protože jsem při montáži zadních kluzáků přehlédl 2ks gumových dorazů na každé straně a dal pouze jeden, rozhodl jsem se je ještě jednou sundat a udělat to správně. Byl to teda porod a i se čtyřma rukama jsem si opět oživil slovní zásobu.
Zabalil jsem a připravil kliku do šneka k prodeji.
 
 
5.5.2014... Tak jsem se zase na chvíli dostal do garáže a něco málo podělal. Je to až s podivem, ale až včera při pasování brzdových štítů do bubnů jsem zjistil, že každý buben má jiný počet drážek po obnodě. Jeden má čtyři a druhý pět. No teď už to řešit nebudu, musel jsem akorát přibrousit střed zadního bubnu, aby mi brzdový štít zalezl do osazení a nekoukal ven. Dál jsem na soustruhu musel ještě zkrátit rozpěrku, která byla dlouhá a tím pádem ložisko moc venku a také nešel štít dovnitř. Po téhle anabázi jsem ještě vyzkoušel kola v rámu a jakmile přijdou brzdové klíče ze zinku namontuji obě kola. Jo a pokud mi kamarád Lasťa vrátí zapůjčenou devatenáctkovou duši ;-)
Dál jsem se pověnoval finálnímu vyčištění olejovky před namontováním a montáži. Protože zápal podpořený několika lahvovými Svijanskými jedenáctkami byl obrovský, pokračoval jsem vysoustružením hliníkového mezikusu pod růžici tlumiče záběru. Nevím jak je to v originále, ale bez něj by mi drhla o masku. Možná je z péráka, ale já to vyřešil takhle. Když už jsem byl v masce, namontoval jsem kontrolky mazání, napasoval nově nachromovaný rámeček a sešrouboval masku přes rozpěrky z trvdší gumové hadice. Připadá mi to lepší řešení než původní kovové rozpěrky. Do originál přechromovaného rámečku jsem použil replikovou parabolu. Ještě jsem se rohodl vymontovat replikový mechanizmus sytiče a dát ho nazinkovat. Nechápu proč to výrobce neudělá rovnou. Nehledě na kvalitu zpracování, kde táhlo které vede skrz masku má závit cca 3 cm a do vrchního kloboučku zaleze jen centimetr, takže zbylým závitem odrbu průchodku v masce. Kokoti!
Až dosud se mi docela dařilo. Bohužel v pozdních nočních Svijanských hodinách jsem se ještě jal vyměnit rámeček tachometru za nový replikový s tím, že hned tachometr zabuduju do masky. K tomu ovšem už nedošlo, protože při výměně rámečku jsem už neměl funkční polovinu mozku a při spertlování mi ujel hardr v kleštích a rámeček jsem samozřejmě zedřel. Takže jsem si projel slovník sprostých slov, zaťukal si na čelo a šel spát.... 
Jo vlastně jsem si ještě smontoval nachromované tři kohoutky k nádrži....  ;-)
 
 
8.-10.5.2014... Prodloužený víkend, děti u rodičů na chalupě, tak jsem si zase zalezl do doupěte. Přišly mi poslední drobnosti ze zinku, tak jsem je hned namontoval. Skompletoval brzdové štíty, nasadil do zadního kola, propojil lanovod. Čep pohotovostního stojanu jsem pojistil nerezovým nýtkem, který používám na štítky. Při kompletaci předního kola, jsem musel převrtat díry pro šrouby a vyřezat závity, protože v původních byly strhané závity a měl jsem již vyrobené pětkové nerez leštěné šroubky. Do toho dorazily výfukové tlumiče, snad poslední velká investice.
A protože mám na stole stále rozebraný motor, napadlo mě sednout na kývačku a vyrazit do Týnce za strejdou, jestli náhodou nemá unašeč a vlnovec mechanizmu tlumiče záběru abych mohl začít skládat. Měl jsem štěstí tak napůl, protože mi ho jen zapůjčil abych si zkusil nechat vyrobit. Hned jak jsem dorazil zpět domů, zkusil jsem unašeč nasadit na kliku, ale stalo se to, co jsem trochu čekal. To znamená, že unašeč nešel nasadit kvůli příliš hlubokému domku, který někdo přede mnou nechával dělat na širší válečkové ložisko a gufero. Takže musím nechat vyrobit správný domek (nebo ho koupit v motorenu) abych se z týhle lapálie knečně vyhrabal a mohl to dodělat.
 
 
12.5.2014...dnes jsem odvezl levý karter na vylisování starého domku a výrobu nového. Pokud se jim podaří vyndat nové ložisko ze starého domku bez újmy, ušetřím cca 300kč. Dále jsem si vzpomněl, že v hlavě mám stržené oba závity v místě odvodu oleje. Protože mám vyrobené pětkové nerez šrouby dle originálních, nemohu vytočit větší závity a dát větší šrouby. Nechám udělat vložky na původní rozměr...
 
22.5.2014...jelikož mám už týden nohu v ortéze kvůli utrženým vazům v koleni, tak toho moc neudělám. Mám jen opravené závity v hlavě a klínek bezkontaktního zapalování. 
 
25.5.2014...přišel mechanizmus tlumiče záběru ze zinku. Jak hezky to najednou vypadá, kdyby to tak vyráběli rovnou kojoti!
 
27.5.2014... tak mám hotový domek levého ložiska vyrobený dle původního výkresu a přizpůsobený na gufero...
Hned večer jsem si s nadšením zalezl do garáže a jako první nasadil kliku do levého karteru abych vyzkoušel jak prochází novým domkem a jak k němu pasuje zapůjčený mechanizmus tlumiče záběru. Zárověň jsem nasadil koš spojky a pravítkem zkontroloval souosost obou ozubených kol. To samé jsem vyzkoušel i s řetězem. Vypadá to, že by to mohlo sedět. Bohužel gufero domku 25-37-5 není skladem, takže tuhle stranu motoru ještě nemůžu skompletovat. Motor jsem tedy složil v kombinaci silikon/těsnění/silikon a již ověřeným způsobem (pomocí plastových kroužků) nasadil válec. Po namontování řadící hřídele jsem ještě pro jistotu na sucho vyzkoušel řazení, které šlo poměrně hladce u všech rychlostí. Bohužel v jednu ráno jsem už dál pokračovat nemohl...
 
1.6.2014... je to tu. Teď teprve začala pořádná zábava. Složit motor tak, abych na něco nezapomněl, abych nemusel znovu rozebírat, je docela makačka na bednu ;-) Zvolil jsem si postup ten, že poskládám motor s těsněníma a překontroluji vůle na královně a pak se budu zabývat maličkostmi. Bohužel, tak jednoduché to v mém případě zase není, protože když jsem to měl hotové, napadlo mě vyzkoušet namontovat ještě desku vypínacího mechanismu spojkového automatu. Kvůli zalomenému závitníku v karteru, jsem musel upravit originální horní úchyt, přivařit oko a posunout o kus vedle. A až teď vidím, že se tam pod želvu prostě nevejde šroub. Sundal jsem tedy zase celý vršek a strávil zbytek večera (cca 2hodiny) vyťukáváním zalomeného závitníku v původní díře pomocí starého nabroušeného vstřiku. Dříve otestovaný "vytahovák" závitníku se v tomto případě neosvědčil, protože závitník byl pouze tříbřitý a zůstal tam téměř celý, takže by stejně vyšroubovat asi nešel. Po dvou hodinách se mi podařilo vyťukat cca 1,5cm závitníku a ještě tam něco je, tak se zabavím zase přístě. Stejně chci ještě předělat původní planžetový mechanizmus oddechu motoru na bezúnikový.
 
10.6.2014... Trocha stagnace s dílčími úspěchy. Gufero na kliku není skladem a stále čekám než přijde, zato mi v sobotu kamarád z burzy v Chotusicích přivezl za 500,- kroužek s vlnovcem do mechanismu tlumiče záběru. Hned jsem si na něj nechal vyrobit podložku, která mi také chybí, ale která je vyrobitelná za přijatelné náklady. Spodní kroužek koupím v replice od motorenu a mechanizmus tlumiče bude v cajku.
Dál se mi podařilo sehnat hnědý kožený uloženkový komplet hlídky SNB, která mi padne jak ulitá. Věci krásně voní kůží a mají ještě visačky "Gala Prostějov" a náhradní cvoky, prostě bomba.
 
16.6.2014... Gufero 25-37-5 přišlo a kroužek mechanismu od soustružníka mám doma, takže můžu pokračovat..
 
23.6.2014...to zas byl večírek. Šel jsem pro něco do garáže a zůstal jsem tam do dvou do rána. No, ale taky jsem něco málo udělal. Namontoval centrální stojan a pokračoval na motoru. Protože bych chtěl mít motorku suchou, tak místo originální planžety oddychu motoru vyvedu hadici do odpadní nádobky buďto v kaslíku, nebo pod nádrž. To ještě uvidím. Nicméně jsem originální oddych nechal(planžetu s krytem stejně nemám)a vyrobil destičku s naletovanou trubkou. Byl to teda porod, protože tam není vůbec místo a potřeboval jsem několik rukou navíc. Pokud by se to neosvědčilo, není problém namontovat zpět origo planžetu. Dál jsem zjistil, že mechanizmus vypínání spojky (který jsem nedávno sehnal) má hodvě vydřené bronzové pouzdro a tak jsem ho dal soustružníkovi vyrobit. 
Sesadil jsem želvu, královnu, hlavu a ventilové víko, nastavil vůle sacích na 0,10 a výfukových kanálů 0,15. Poté jsem zjistil, že zapalování VAPE přímo nedosedá na plochy karterů, takže jsem musel ještě ruční frézkou upravit hranu aby tam vůbec šlo napasovat.
Protože mi přišel balík z motorenu, ve kterém byl mimojiné replikový unašeč, mohl jsem s velkou slávou konečně složit primár. Samozřejmě když byl koš spojky a oz. kolo na klice utažené, zbyl mi na stole startovací segment s pružinou. Bohužel ten nejde nasadit bez sundání spojkového koše a ten nelze sundat bez povolení oz. kola na klice. Takže ještě jednou a lépe. To je tak když člověk chvátá. No tak a aby nebylo zábavy konec, tak startovací segment se po nasazení na řadící hřídel témeř neotáčel. Ani nemohl, protože díra uvnitř byla vytesaná sekyrou. Takže jsem jí musel v soustruhu začistit, jinak by tento zdánlivě hezký replikový díl nešel vůbec použít. Sláva replikám!!! Mimochodem při skládání spojky jsem napočítal pouze čtyři plechové mezilamely, takže jednu musím ještě sehnat nebo koupím replikovou. Zbylé čtyři byly pokryté směsí zaschlého oleje a rzi, takže jsem z nich  za použití drátěného kartáče zase udělal pěkné a použitelné.
 
Zbýva nastavit zapalování, vyrobit a nalisovat dvě pouzdra kterými prochází šrouby pro uchycení motoru do rámu a pak už bych snad mohl motor nasadit. Jestli tenhe motor pojede bez problémů, tak se dám na modlení...  ;-)
 
 
25.6.2014...lenost obrovská a nechuť mne přepadly a tak jsem jen nalisoval ucpávku vypínací tyčky a hodinu koukal na stojící polomotorku...
 
 
9.7.2014... po malé dovolené s klukama na mopedech po zemi České, jsem se s chutí vrátil do garáže. Víceméně jsem začal dělat věci, do kterých se mi nechtělo a tlačil jsem je před sebou. Takže se mi za pomoci Lesníka podařilo dostat k tomu, že jsem nalil přední tlumiče. Sehnal jsem trubičku pro vložky do karteru průměr 13x1,5, na soustruhu zkrátil na 28mm, udělal náběhy a vyleštil. Už jsem se těšil jak tam hned dáme motor, ale Lesník mě přesvědčil, že bych měl nejdříve dořešil vzduchový filtr v olejovce, který tam prostě neseděl a koukal cca 5mm ven. Takže jsem vychladnul a pustil se do něj. Bylo nutné ho rozříznout, zkrátit a znovu svařit. Pak jsem se pustil do replikové tyčky vypínání spojky, která tam prostě přes ucpávku nechtěla. Takže jsem jí na soustruhu vyleštil a šla tam jak do maminy. Bohužel je ale o cca 7mm delší, takže jí mám připravenou na zkrácení, protože jsem jí nechtěl v jednu ráno řezat flexou abych nevzbudil děti. Pak mě Lesník upozornil, že by bylo dobré stříknout ten kus želvy, který kouká z pravého bočního krytu ven a který jsem zapomně před montáží nalakovat, takže i to jsem zvládnul. No a nakonec jsem se rozhodl předělat vývod oddechu motoru, ale to už jsem nestihl dokončit a šel spát.
 

13.7.2014...Jsou věci do kterých se mi v průběhu renovace moc nechce a odkládám je na potom. Mezi ně patří např. spojovací trubička motoru a želvy a ze samé lenosti, jsem požádal na veteránforu, jestli by mi jí někdo neprodal. No a hned první komentář mne nakopnul a šel si jí radši vyrobit. Skutečně měděná trubička je po vyžíhání velmi tvárná a práce s ní je celkem v pohodě. Když už jsem měl autogen v ruce, předělal jsem i vývod oddychu motoru, který mám v plánu vyvést do odpadní nádobky v kaslíku nebo pod nádrží. Kamarád mi zavařil céóčkem vzduchový filtr, který jsem zkracoval aby se vůbec vešel do olejovky, nasadil jsem mechanizmus vypínání spojky a zadekloval spojku.

Protože se už nemůžu dočkat až bude motor v rámu, připadalo mi, že právě tohle je ten moment kdy "už můžu". Přikurtoval jsem si motor na lanový zvedák, zakryl olejovku starou mikinou a jal se ho namontovat. Vlastně jsem si dost věřil, ale to by bylo moc jednoduché a to moje renovace přeci není. Po asi dvaceti minutách mazlení s šedesátikilovym hovadem se mi podařilo uchytit motor pod olejovkou ale přední držáky nikoli. Už jsem chytal nerva. Když jsem se podíval pod motor, tak mi to došlo. Motor má vespod nálitek (není mi zcela jasné na co), který původně zapadá do žlábku ve spodním profilu rámu. Jenže já jsem do něj vevařil výstuhu a tak se stalo, že mám motor moc vysoko a nejde nasadit. To bych zhořk. Teď musím vymyslet co s tím.
 
15.7.2014...Další noční "šichta" mne o něco málo přiblížila ke dni "D". Za pomoci Malycka a Gusty, jsem vyndal motor, který tam prostě neseděl. Mazlyck se hned ujal pilníku a cca 2mm upiloval "podpatek" vespod karteru. Teď už motor sedí jak měsíček na hnoji. Jelikož jsem ho ještě nenastartoval a ani nenapustil olejem, tak se může zdát tento postup unáhlený. Ale nebyl. Po nasazení jsem zjistil, že mi nesedí horní kryt řetězu, že mi řetěz dře o podblatník, že mi centrální stojan bouchá do výfuku. No posral bych se do kopce. 
Nicméně podle návodu jsem nastavil předstih na bezkontaktním zapalování VAPE, dopojím olejové hadice a pár kabílků od elektriky a chci to slyšet vrčet. Protože už se nespokojím s větou mojí manželky, která po příchodu do garáže pronesla "no hezký, blejská se to".
 
 
 
28.7.2014... jó malá dovolená je za mnou a zase se do toho pustím. Takže snad jen pohled na novou "garáž" během dovolené  ;-)
 
5.9.2014... nevím přesně jak to napsat, ale ztratil jsem veškerou energii pokračovat dál. Nejen, že přes prázdniny nebyl vůbec čas, ale ještě jsem dostal do mailu od Eda komentář k mojí renovaci, kde mimo jiné zmínil špatné ložisko na klice pod želvou. Přesněji, že jsem použil odkryté a má tam být (i podle katalogu ND) jednostranně zakryté ložisko, kvůli protékání oleje do kliky. Nevím jak je to možné, protože jsem podle tohoto katalogu motor skládal a i objednával díly. Každopádně to znamená, že bez vyndání a rozpůlení motoru, je tahle závada neodstranitelná. A na to teď prostě nemám.
Jediné co jsem v tuhle chvíli schopen udělat je to, že dopojím hadice, naleju olej a prostě chci motor slyšet vrčet i za cenu vycákaného oleje z oddychu motoru. Zjistím aspoň, jestli jsem to dobře poskládal, jestli to řadí nebo někde nemlátí. No a pak to zase vypustím a přes zimu bych se do toho vrhnul...
Nojo no, hold je to moje první renovace OHCčka, složitější o to, že motorka byla velmi nekompletní, chybělo spoustu věcí vč. dílů v motoru a tak je větší pravděpodobnost, že se na něco zapomnene. 
 
 
25.9.2014...po delší době mi pár desítek minut v garáži dopomohlo k tomu, že jsem namontoval planžetu a kryt oddychu motoru, hadici z hlavy do spodku motoru a dopojil elektiku od VAPE a nasadil startovačku s řadičkou. Snad to je všechno a v další fázi jen naliju olej a vyzkoušim co to udělá. Samozřejmě musím pak ještě seřídit čerpadlo...
 
 

Narození čtvrtého děcka aneb zvítězil jsem nad hmotou.

29.9.2014...Toto datum bude zapsáno do dějin, vytesáno do skály a vyklepáno do nádrže mojí Jawy 500 OHC. Po zapojení VAPéčka, mi svíčky stále neházely jiskru a tak víc hlav víc ví, kamarád Gusta přišel na to, že problém je ve spínací skříňce. Při otoční klíčku sice relátko cvakalo ale nerozepínalo. Zkusil jsem vyměnit spínačku, za starou zavšivenou a ta kupodivu fungovala. Dolil jsem do nádržky olej, zašrouboval svíčky a naplnil hadičku od karburátoru benzínem. Dvakrát jsem motor prošlápnul a na třetí motor chytnul a čistě v klidných otáčkách běžel než došel benzín v hadičce. Ten pocit husí kůže a štěstí, který se ve mě rozlil nedokážu přesně popsat. Byl jsem konsternován tím, že mě v tento moment neprovázely nějaké další komplikace v podobě střílení do karburátoru, klepání, hvízdání apod. Byla to obrovská odměna za čas a energii, kterou jsem vložil do vzkříšení tohoto pro mne velmi krásného motocyklu a zároveň splnění si klukovského snu o JAWĚ 500 OHC.
Dost sentimentu a zpátky do boje...chybí mi dokoupit žárovky, namontovat stupačky,  zkontrolovat tlak čerpadla, zapertlovat rámeček tachometru a namontovat ho. Pokud vše bude pokračovat bez problémů, mohl bych o víkendu vyjet na první testovací jízdu. No uvidíme.
 
 
 
5.10.2014... i přes pár chybějících drobností (jako např. tachometr, brzdový spínač a pravý kryt motoru) jsem vyndal motorku před barák a nastartoval. Musel jsem ještě doštelovat spojku, protože při vystavení mi lehce unášela motorku. Absolvoval jsem jedno kolečko ulicí kolem domu a se smíšenými pocity se vrátil zpátky. Motorka má nádherný zátah, opravdu impozantní zvuk krásně slyšitelný i pro řidiče, avšak v některé poloze střílí do karburátoru a to nejhorší, že nejde zařadit dvojku. Rychlost tam nezapadne a lze ji přeskočit na trojku a dál čtyřku. Takže to je ten důvod pro smíšené pocity. Střílení do karburátoru bude nejspíš problém karburátoru, resp. volného šoupátka a s tou rychlostí ještě nevím. Při složení na sucho to řadilo bez problému. Sundám levé víko a zkusím zjistit důvod, než začnu dělat dramatické záběry.
 
7.10.2014...přivezl jsem si a od kamaráda Davida a hned namontoval zapertlovaný tachometr.Nechtěl jsem podruhé zničit nový rámeček. Bohužel repliky rámečků jsou vyrobeny z příliš tvrdého plechu a je velmi těžké ho zapertlovat bez poškození a popraskání chromu.Dál mi chybí pružina brzdového spínače, kvůli které nevím jak daleko ho namontovat, zpět našroubovat kaslík a pak vyleštit spínací skříňku. Na motor ještě nebyl čas... 
 
 
 
11.10.2014... obě závady vyřešeny. Zapůjčil jsem si od Davida karburátor z péráka, přendal svojí trysku 105, jehlu posunul nejvýš a po zahřátí motoru krásně a čistě běží i ve velkých otáčkách. Rovnou jsme se domluvili na repasi a výrobě nových šoupátek do origo karburátoru. Toto jsem tušil a potvrdilo se. Horší však bylo předchozí zjištění, že nelze řadit dvojku. Vypustil olej a sundal jsem kryt spojky a přes startovací segment jsem koukal na převodovku jak husa do krtince. Převodovka řadila ale dvojka nic, nikde nebylo viditelné poškození vidliček nebo ozubených kol. Lehl jsem vedle motorky začal přemýšlet, jak budu vyndavat motor a co všechno mě zase čeká. Nálada nula, no prostě bych se z toho posral. Po chvíli nicnedělání mě napadlo ještě sundat spojku, že třeba víc uvidím. Když jsem jí sundal, zjistil jsem, že toho zase tak víc vidět není a v ten moment mě upoutalo ložisko hřídele převodovky, tak zvláštně zároveň s karterem. Vím, že tyto ložiska bývají více zapuštěná a navíc pojištěna segerovkou. Vzal jsem seznam ND a tam to bylo černé na bílém. Při montáži jsem zapomněl ložislo zajistit segerovkou a ložisko se o cca 5mm posunulo i s hřídelí a tak logicky rychlost nemohla zapadnout. Hliníkovou tyčkou jsem ložisko zaklepal zpět, aby se objevil zápich a zajistil segerovkou, která mi náhodou zbyla po renovaci ;-) Ups a už to řadí!!!!  Tím se také vysvětlilo proč jsem při sundání spojkového víka našel na vnitřní straně obroušený kryt od kolíků spojky. Prostě to celé vyjelo, neřadilo a ještě zedřelo kryt. Předpoklánám, že z důvodu vyosení by se ještě po krátké době zničil primární řetěz.
Ale jak mě se zlepšila nálada.... Vše jsem namontoval zpět a projel. Výsledkem je plně pojízdná motorka. Pecka!!!
Ze samé radosti jsem si stříknul novou značku, namontoval spínač brzdy, trochu zvednul řídítka no a jestli zítra čas a počasí dovolí, zkusil bych pár kilometrů po okolí...
 
jo a taky vyblejsknu motorku konečně pohromadě....vlasně ne, nemám nýtek tlačítka klaksónu a tak není přepínač zakrytý...hmm tak na takovýhle kokotině za půldarma skončí projekt za více než čtvrt milionu?... fuj tajxl...kašlu na to, jdu sbírat známky...  ;-)
 
https://youtu.be/77F2A1Nm0DU
 
 

První vyjížďka

12.10.2014...tak jsem se dneska s velkým očekáváním a nadšením poprvé svezl na půllitru. Nejdříve jsem absolvoval pár koleček po vesnici přičemž mi to občas střelilo do sání. Seřídil jsem ještě jednou předstih a už běží jak hodiny a startuje na první šlápnutí. Povozil jsem děti a pak se vydal na malou vyjížďku. Najel jsem cca 50 km a moje pocity jsou následující: 
- mám neskutečně tvrdou spojku, což může být způsobeno novými pružinami, ostrým ohybem bowdenu v masce kde není moc místa, nebo suchým lankem.
- velmi citlivé řazení, stačí do páky jen ťukat, což je nezvyk oproti třipade do které zase naopak musím kopat. Poloautomat v pohodě řadí bez spojky.
- velmi tvrdé zadní pérování. Pravděpodobně nové replikové 150mm dlouhé pružiny
- přední tlumiče ač po repasi, tak se mi zdají také dost tvrdé
- zvláštní tvar sedla po kterém mám tendenci sjíždět na nádrž
- několik olejových úniků, paradoxně ne z klapky oddychu, ale zpod víčka olejovky a příruby královny
 
 

Toto a jiné neduhy avšak předčí, neskutečně krásný zvuk, který lahodí nejen kolemjdoucím, ale i samotnému řidiči. Dále pak krásný průběh výkonu a oproti panelce dlouhé rychlosti. Ve 100km/h si motor krásně bublá a rychlost není tak znatelná jako jako na menších kubatůrách. Jízda mi dělala i přes zmíněné počateční neduhy obrovskou radost a celou cestu jsem měl rohlík na puse. Kdo nezažil nepochopí. Je to prostě něco nádherného.

Na druhou stranu musím ale přiznat, že pokud bych žil v době, kdy na půllitrech jezdili příslušníci SNB a já měl např 250, nebo 350 panelku, tak se jim vysměju a celkem hravě a se vtyčeným přostředníčkem ujedu. Samozřejmě myšleno obratností, lehkostí, jednoduchostí a samozřejmě v našem vesnickém prostředí. Na rychlost bych samozřejmě neměl šanci. Asi tak je to myšleno.

 
 

15.10.2014...skoro jako každý den, tak i tento jsem si v garáži nastartoval půllitra. Prostě se tále nemůžu nabažit toho zvuku a pocitu, že se mi to podařilo. Každý kdo tohle zažil, tak mě určitě chápe. Po nastartování jsem si všiml dvou věcí. A to, že mi levý výfuk na rozdíl od pravého pokuřuje a lehce fouká pod hlavou. Nojo no, hold po prvních padesáti kilometrech si to všechno sedlo a tak jsem přetáhnul štefty a i ostatní šrouby na motoru. Napadlo mě jěště zkontrolovat ventilové vůle, které pochopitelně po dotažení šteftů zmizely. No a tady jsem narazil. Vůle na levém výfukovém ventilu nelze nastavit, protože stavěcí šroub už je zašroubován v koníku až na doraz. Takže sundat ventilové víko a přidat těsnění, nebo zkusit přehodit stavěcí šrouby, nebo pak předhodit koníky, nic jiného mě nenapadá. Ventilové víko ale nejde sundat z motorky samotné, protože štefty jsou moc dlouhé a ty dva prostřední navíc přímo pod rámem. No a na to jsem si musel vzít oddechoý čas.

 

 
19.10.2014...zatím co jsem leštil panelku na dnešní vyjížďku (protože půllitra nemám dořešenýho), mě napadlo,  že by mohlo jít sundat víko i s hlavou a tak se stalo. Dost jsem si oddechl, protože vyndavat motor se mi fakt nechtělo. Teď stačí najít chvíli času a bude to brnkačka hodit to tam zpátky.
 
 
31.10.2014...protože jsem věděl, že má být tento víkend hezky, naplánovali jsme s klukama vyjížďku do Týnce nad Sázavou. A tak jsem se hned po práci přesunul do garáže s tím, že dodělám ten ventil a připravím půllitra na druhý den na vyjížďku. Okolo půl deváté dorazil Lesník s Třéňou a jali se mi pomáhat se složením resp. montáží ventilu, kde bez přípravku jedny ruce nestačí. Dále jsme pokračovali ve stylu přidrž, podej, utáhni... a nalej mi. Výsledek stál za to. Opět se mi potvrdilo, že na tyhle věci musím být sám a používat hlavu. Motor sice naskočil, ale z vibrací bych dostal v pěti minutách zánět karpálů a mírné klepání mě přesvědčilo, že je čas odejít. Poračovali jsme tedy přesunem do místního motorkářského klubu v kravíně.
 
1.11.2014...děti mě vzbudily kolem půl osmé a já už měl v hlavě dnešní ohlášenou vyjížďku na 11h dopoledne. Bohužel jsem před sebou měl sundání hlavy s vent. víkem a kontrolu předchozího dne. Demontáž, nová těsnění, montáž zpět, seřízení ventilových vůlí. Když jsem se přesunul k poslednímu ventilu, myslel jsem že mi jebne. Kulička ve stavěcím šroubu vahadla se mi přetočila broušenou ploškou dovnitř a za žádnou cenu nešla přetočit zpět. Takových kurev a č....ů jsem už dlouho po hromadě neviděl. Fakt se mi chtělo brečet. Sebral jsem tedy poslední zbytky energie a sundal to ještě jednou a už s dobrou kuličkou namontoval zpět (mimochodem mám už slušnej grif, jak to sundat bez poškození odření apod.). To vše v poměrně smrtícím tempu a s posunutím odjezdu ve 12h. Tak jsem si věřil, že za deset dvanáct stála motorka připravená. 
Pro toho kdo tohle čte, musím vypadat jako absolutní debil, který neumí sešroubovat pár věcí dohromady a pořád po sobě něco opravuje, zapomíná kurví atd. Je to vlasně tak. Protože v rychlosti se tohle dělat nedá.
A tak abych se vrátil k vyjížďce, ve finále jsem jel na 250  panelce, protože půllitr po rychlém složení jaksi ani neškytnul a všechno flusal karburátorem ven...no čím to asi tak může být....?????   ;-) pokračování příště....
Ještě taková malá vsuvka. Panelka jela jako vždy výborně, do té doby než jsme do vyjížďky zakomponovali závodní vložku a po několika km a za hlasitého rachotu z motoru jsem skončil u krajnice čekáním na cca 50km odtah domů.
Jak bych to tak řekl.... prostě plodnej víkend
 
 
6.11.2014...tak jsem si to pro velký úspěch zopakoval. Sundal jsem celý vršek a jak jsem tak do toho čuměl, napadlo mě sundat ještě želvu abych zkontroloval jestli to maže a jestli tam je vše v pořádku. Po odšroubování želvy, jsem zjistil, že se to vyplatilo. Jako kdybych měl nějakou předtuchu. Na dně ležela matice kuželového kola. Zalepil a namontoval jsem jí zpět, nastavil písty do HÚ, nastavil kameny, ventily na lévém válci do sřihu a celé smontoval. Nastavil ventilové vůle 0,10 a 0,15 a hele na první šlápnutí šel. Předstih na zapalování VAPE je brkačka a zabere cca 5 minut s jednou rukou v nose a druhou v anusu.
Vape jsem kupoval asi před rokem od Pilníka jako použité ale funkční. Celou dobu leželo v originální krabici v regálu. Bohužel při první a zatím poslední vyjížďce mi motorka po cca 50km přestala jet 1km od baráku. Zjistil jsem, že mám prázdnou baterku a že mi to nedobíjí. Takže jsem se vrnul ještě na kontrolu tohoto. Bohužel elektrika je pro mě jedno velký barevný peklo, ale z regulátoru mi nic  nejde a ani do regulátoru. Takže motorka je pojízdná, ale nedobíjí. 
 



14.11.2014...sedím v práci u oběda a sluníčko mi svítí do talíře. Ani jsem nedojedl a už jsem věděl, že to zabalím musím se jet projet i přes to, že mi motorka nedobíjí. Vzal jsem s sebou náhradní baterku, protože jedna vydrží svítit cca 50 km.  Nakonec se mnou vyrazil i kamarád Lesník na 250 panelce. Stavili jsme se na vyhlídce na Slapech, kde se mi při parkování vylomila noha pohotovostního stojanu a motorka naštěstí padla ještě když jsem u ní stál a tak jsem jí stačil chytit. Nakonec jsme dorazili do mého rodiště v Týnci nad Sázavou, kde jsem si chtěl udělat fotku u JAWY. Bohužel se mi vybil telefon, takže fotodokumentace chybí. Poprvé jsem si vzal na cestu policejní komplet a po cestě nás hned několik aut nechalo předjet aby nás mohli pozdravit. Dokonce v Týnci příslušník městské policie salutoval při průjezdu kolem něj. Pocity nepopsatelný.
Zastavili jsme se v Týnci ještě u strejdy, který v Jawě půllitry zajížděl a montoval motory. Dlouho jsem mu sliboval, že až to dám dohromady, tak mu to přivezu ukázat. Byl jsem taky zvědav co na to bude říkat. Mezi jeho prvními komentáři byla věta "hmmm pěkný a ani ti z toho neteče olej". Na další otázku kolik jsem nastavil předstih, jsem pouze suše odpověděl, že jsem ho nenastavoval, že mám bezkontaktní zapalování. Na to trochu koukal, protože to evidentně bylo poprvé co to viděl.
Celkově moc krásných 90km, které mi nezkazil utržený stojan ani výměna vybité baterie po cestě. Kdo jezdí půllitra, tak mě určitě chápe...

...ale ten zvuk...ten je sakra impozantní...za něj motorce odpuštím všechny nedokonalosti......
 
 
 
16.11.2014... tak mi to nedalo a chtěl jsem vědět proč mi to nedobíjí. Protožemi nejde nic do regulátoru, napadlo mě podívat se na cívky pod magnetem. Bohužel když jsem povoloval matici magneta, vysmekla se mi ráčna, která zavadila o visící hadičku z karburátoru a kovovým prstýnkem na konci hadičky mi zedřela olejovku. Jó, to bylo kurev a podobných záležitostí. Po sundání magneta jsem zjistil, že ten kdo to měl přede mnou v pazourách, by se měl raději věnovat traktorům v JZD. Křížové i imbusové šrouby ožvejkané, že bych blil. Nikde však náznak poškození, cívky průchozí a neporušené, takže barevné drátěné peklo jsem nedořešil.
No a ta visící benzínová hadička tam byla proto, že jsem demontoval kohout kvůli zalapování. Neustále protýkal a kapalo mi to na motor a podlahu.
 
 
26.1.2015... Je to hnus, všude sůl, nebo bláto a zima. Ani do garáže se mi nechce. Takže si to občas nastartuju a to je tak vše.
 
 
21.2.2015... Počasí mi nedalo a i přesto, že jsem nevyřešil dobíjení, vyrazil jsem s kámošema na malou asi 50km vyjížďku. Baterka to dala a ten risk za to stál. Náádherné svezení....




 
16.4.2015...kamarád Honza mi přivezl duralový talíř spojky, který si nechal vyrobit ve dvou kusech podle původního výkresu Martina z veteránfóra. Původně jsem myslel, že ho dám až na tu 01, ale protože budu muset vyměnit korkové lamely, které mě zlobí (nemám teď čas je zabrušovat, nebo ladit), tak ho dám rovnou sem a když se osvědčí, tak si nechám pak vyrobit ještě jeden. Ferodové lamely jsem koupil za 200kč/ks na burze v Sedlčanech






19.4.2015...po několika vyjížďkách a několika stovek ujetých kilometrů jsem začall bilancovat, co vše ještě bude nutno doladit.
Tak za prvé, mi velmi lže tachometr, který ukazuje 1500 ujetých km, což je blbost. Reálný odhad může být kolem 500 - 600km.
Za druhé, mi po každých cca 60km ztuhne spojka tak, že bych dostal zánět šlach, ale hlavně nejde pak ani vyřadit. To přikládám novým korkovým lamelám, které nabobtnají a tím pádem spojka neplní svůj účel.
Dále pak jsem stále nedořešil Pilníkovo nedobíjecí VAPE. Mám přislíbenu kontrolu u kamaráda Rézy co se v elektrice vyzná. Jen najít čas v normálních hodinách, abych mu s tím nevrčel v garáži bytovky o půlnoci.
Také jsem zjistil že "O" kroužky na královně netěsní jak mají a olejová mlha tak znečišťuje motor, olejovku a další části, které jsou po větru. To mi ale vadí víc než lhář tachometr. Motorka za tyhle peníze bude prostě čistá! Teda aspoň ta moje. Nemám rád olejničky.
Mám pocit, že po mém posledním zásahu jsem ne úplně přesně nastavil předstih a motorka na stojánku lehce vibruje. To před tím nedělala.

"No a pak už jenom samá pozitiva a sociální jistoty" - budu se opakovat, ale ten zvuk a zátah je prostě nádhera. Mám rád, když slyším zvuk svojí motorky a ne jako včera, když jsem si z nouze sedl na Horneta, na kterém jsem si připadal jak na elektrokole. Jo jasně jelo to, ale přede mnou jel kamarád Lesník na panelce a já slyšel jen jeho  ;-)
Jo a nikdo se za mnou neotáčel a nemával...  ;-)
 
 
1.5.2015...prodloužený víkend jsem se dostal do garáže, takže se mi podařilo téměř dosložit kamarádovi Honzovi OHC motor, ale protože mu chybí pár drobností, tak jsem ho nemohl zapojit a odzkoušet. Tak jsem se vesele vrhnul na svojí motorku, kde mám několik restů. Začal jsem tvrdou spojkou a vyměnil lamely za ferodové. Spojka byla pořád jak šutr. Tak jsem přetáhnul lanko spojky jinudy, aby nemělo ostré ohyby a trochu se to zlepšilo. Několikrát jsem rozebral spojku a nakonec i spojkový automat. Protože jsem měl na stole kamarádův motor, porovnal jsem a zjistil, že moje vypínací tyčka spojky je asi o 1cm delší a to byl ten problém. Zkrátil jsem jí a vložil i chybějící kuličku do mechanismu, sešteloval, no a spojka maká jako víno.
Po dlouhé době mě také napadlo opravit utržený pohotovostní stojan a tak už zase funguje jak má. No a jako třešničku na dortu jsem si nechal zapalování, resp. nedobíjení. Moc jsem se nerozmýšlel a rovnou ho vyndal i s kabeláží, protože jestli ho nestihnu opravit, rovnou místo něj dám originální dynamo. Lehce jsem ho upnul do soustruhu, abych ho mohl roztočit a proměřit. Přeci jen, když jsem to před tím dělal při nastartovaném motoru, tak se za chvilku nedalo v garáži vydržet. Ani tenhle pokus mi v podstatě nic neodhalil. Na výstupu který vede do regulátoru jsem nic nenaměřil. Snad již zítra se u mě staví kamarád Réza a provede důkladnější měření, než jsem schopen sám.
 
 

 

 

3.5.2015... v podstatě dva roky se těším na sraz v Rovensku, kde bych se rád potkal s lidma, kteří mi pomohli při mé renovaci a nebo s těmi, které ještě neznám, ale dost jsem o nich slyšel. A tak jsem zvýšil tempo "dokončovacích prací" a ladění, abych se mohl zůčastnit jak jinak, než po ose a pokud možno bez ostudy. Takže jsem se vrhnul s kamarádem Rézou na nefunkční dobíjení. Po několika desítkách minut investigativní práce Réza odchází se zapálenou cigaretkou z garáže, připravujíc se na odjezd k domovu na svojí krásně zrenovované ČZ 175/477 a slovy "až to tam dáš zpátky, tak dej vědět jestli to maká". Ano, maká! Složil jsem zapalování zpět a dobíjím! Důvod nechť prosím zůstane navždy mým tajemstvím...  ;-)

Zaklapnul jsem dekl spojky, nalil olej, dokonce i pravý kryt motorku jsem si přišrouboval a s dobrým pocitem jsem to jel projet. No jízda nic moc, motor šel hodně zvolna do otáček, prostě zvadlej. Přenastavil jsem předstih a znovu projel tentokrát směrem ke kamarádovi Lesníkovi.

Ano tento moment je velmi důležitý, protože po x měsících práce jsem konečně jel na svojí motorce, která už dobíjí, nádherně šla za plynem, sametově řadí a spojku jsem mačkal dvěma prsty(byť poloautomat fungoval také na jedničku). Tak jsem to chtěl a tak si představuji úspěšnou renovaci, kdy vše funguje jak má. Protože Lesník nebyl doma, jel jsem hned zpátky. A jak to všechno krásně fungovalo, tak mě v duchu napadlo vyvézt manželku na malý výlet na krásně naladěné a jednoucí motorce. Jen, co jsem nad tím začal přemýšlet, tak při výjezdu na asfaltovou komunikaci a zařazené trojce, jsem v cca 40km rychlosti dostal smyk. Motorka se zastavila a nešlo ani vyřadit. V první moment mi proběhlo hlavou několik slov  "olej", "zadřený", "klika", "ložiska"...co to skra je? Blbost, přeci oleje jsem tam dával.  Jediné co se mi podařilo, se spojkou nastartovat a na trojku dojet domu. Doma jsem jen stačil sundat dekl spojky, pak celou spojku a přes řadící kulisu s baterkou se marně snažil zjistit co se stalo. Po tom, co jsem se postaral o děti jsem se k rozdělané práci vrátil. Najednou šlo řadit 1-3 ale čtyřka ne. No prostě se stalo to, že hlavní hřídel převodovky se zadřel do kola s nábojem pro výstup na sekundární řetěz. Moc nechápu proč a jak se tak stalo, když jsem na tom ujel už cca 600km. Každopádně mě asi rozložení motoru nemine. No a tím se dostávám na začátek článku, protože jsem se dnes opožděně chtěl nahlásit pro účast na srazu v Rovensku, na který se tímto asi opět nedostanu...

i přes to vše mám hlavu vzhůru a volám "JAWA forewer"!!!

 

 

 

5.5.2105...protože času je fakt málo, žačal jsem jednat. Po sundání spojky jsem jako první lehkou závadu zjistil unavenou závlačku na spodku spojky, která vyskakuje. Za pomoci lanového zvedáku jsem vyndal motor z rámu (nedokážu si moc představit jak to při váze motoru udělat bez něj a jen se dvěma rukama) a pak začal odstrojovat motor. Už je to taková rutina ;-) V podstatě jsem skončil na chybějícím stahováku kroužku tlumiče záběru, který jsem si stále nepořídil a nechci to sprasit šroubovákem apod. Také jsem zjistil, že v prostoru pod řadící kulisou se nachází kladka signalizace neutrálu. Tak jen doufám, že tohle nebyla ta příčina. Ale uvidím až to rozpůlím.

 

 

 

7.5.2015...upřímně, neskáču radostí při pohledu na vyvržený motor na mém stole a tak se s chci tohoto pohledu zbavit. Zde mi opět pomohl užitečnou radou Martin, podle jehož rady mám vyrobený stahovák kroužku z kliky ze staré matice vidlice z kývačky. Při rozebrání motoru mi zůstal v ruce monolit hlavního hřídele a kola s nábojem (v knize ND jako "kolo s hlavou úplné"). Kolo bylo zadřené takovým způsobem, že na hlavním hřídeli zůstalo jeho pouzdro.

 

 

 

11.5.2015...jsem moc rád, že se ještě najdou lidi, kteří pomůžou bez vidiny zisku za každou cenu. Ozval se mi pán a nabídl velmi pěkně zpracované replikové kolo za 1000,-kč, tak jsem to vzal a včera dorazilo. Nemá smysl znovu dělat pouzdro, když drážkový hřídel je poměrně dost vymačkaný od řetězového kolečka. Někomu by se třeba hodil, ale já ho na nově udělanou motorku už dávat nechci, protože bych to nerad zase půlil kvůli drážkám. Domluvil jsem si u kamaráda Karla, že mi to zadřené pouzdro odpíchne a vystruží, ale neměl hned čas a moje netrpělivost byla větší a tak zadřené pouzdro je dole a nové v kole není třeba stružit. Takže zbývá ještě opravit zlomenou kladku neutrálu a můžu to složit. 

Bohužel zdržuje mě kamarád Lesník, který ke mě postupně přijel na dvou panelkách a obě u mě nechal v rozebraném stavu. Takže jsme ještě měnili jeho primár a na druhé sundavali válec kvůli výbrusu. Šulín...

 

 

 

12.5.2015...protože mám v plánu trochu předělat tyhle stránky, hledal jsem něco ve starých fotkách a narazil na tuhle fotku z renovace. Myslím, že tady je ta indicie, proč se mi pouzdro zadřelo. Chybí tam mazací drážka v pouzdře. Když jsem si ho tenkrát nechával dělat, neuvědomil jsem si, že tam není. Rozdíl patrný na první pohled.

 

17.5.2015...rozhodl jsem se použít díly z druhého motoru a tak jsem si dojel do Plzně k Honzovi pro svůj zapůjčený motor(ten mám v plánu použít do 01) a ještě večer ho začal rozebírat. Nejdříve jsem si chtěl vzít jen dvě bronzová pouzdra, ale převodovka byla moc pěkná, bez známek opotřebení a tak jsem jí tam dal celou. Přeci jen je to k sobě zajeté. Skončil jsem v půl třetí v noci ...
Abych se nenudil, slíbil jsem kamarádovi Honzovi, že mu pomůžu s uděláním jeho motoru a tak mezičas vyplňuji ještě touto činností. Tady už jen pár drobností a startujem...

 

 

18.5.2015...složil jsem motor, udělal vůle a za pomoci Lesníka ho namontoval zpět do rámu. Při téhle činnosti se ruce navíc fakt šiknou. I tak ale dalších x hodin starávených v garáži a opět jsem odcházel spát v půl druhé.

 

19.5.2015...motorka v cajku, motor bězí krásně, sametově řadí i spojkuje, ukazuje neutrál ;-) no prostě paráda. Akorát to počasí je peklo. Mimochodem jsou to dva roky pryč co jsem půllitra přivezl domu a tak mi co? Tak mi propadla technická vole. ;-) a proto s radostí ještě zajedu na STK. No a potom už chci jen vidět otáčení koleček na tachometru a nablýskané ráfky od flanelového hadříku...  ;-)

...no a až se zítra cestou na technickou přesvědčím o správně nastaveném předstihu, tak ještě nasadím třešničku na dort v podobě chromového krytu zapalování...

 

23.5.2105...zvítězil jsem nad hmotou!!! na pátek jsem si vzal volno, abych si vyřídil technickou a doladil poslední drobnosti, jako dotažení brýlí apod. Kvůli špatné předpovědi jsem hodil motorku do auta a vydal se na STK. U přepážky mě paní dostala, když mě upozornila na nutnost vyndání motorky z auta (což byla blbost vzhledem k tomu, že jsem neměl s sebou prkno a navíc byla motorka dost pečlivě přikutrována). No chvíli dělala ksichty a pak mě překvapila, když řekla, že mám moc krásnou motorku a že její manžel po takové touží řadu let a abych si teda s autem zajel dovnitř, že mi to udělají. Ve finále to skončilo tak, že celé osazenstvo STK mělo krky v autě a obdivně vrnělo. V sobotu jsem ještě nasadil chromový kryt zapalování a vyrazil na slavnosti města, které jsme mimojiné ještě oslavili vyjižďkou. Cca 100km bez nejmenších problémů bylo to, na co jsem tak dlouho čekal...

 

1.6.2015... stavil se u mě kamarád Michal, co nedávno dokončil renovaci své nuladvojky a zapůjčil mi jeho "nádobíčko" na seřízení originálního zapalování u motoru co jsem skládal kamarádovi Honzovi. No a když jsem byl v ráži, jal jsem se zkontrolovat ještě jednou nastavení svého motoru.

 

04 2022...najeto cca 11tis. km, pár poznatků zde:

- motorka jezdí jak drak, většinou na první šlápnutí chytá

- hůř brzdí přední kolo, zato zadek jde do smyku

- dvakrát oprava zapalování

- vzhledem ke stylu jízdy (furt plnej) byl zadek motorky orosený od oleje

- neukazoval ampérmetr

- přestalo fungovat počítadlo kilometrů

 

Oprava zapalování nebyla zadarmo, ale nyní funguje a i dobíjí. Vyrobil jsem nádobku na olejovou mlhu a přesunull klapku oddychu do kaslíku nad původní úroveň. Motorka zatím překvapivě suchá a pod motorkou ani kapka.

 

 

 

 

 

 

 

Ceny renovace tak jak přicházely r.2013 - 2014

   
- vyrovnání důlků v nádrži, leštění a chom (p.Grunfeld-Praha) 4000,-
- karburátor 2924 HZ (bazar na iveteran.cz) 3000,-
- oz. kolečko dynama (bazar na iveteran.cz) 500,-
- 2x svorník do hlavy (bazar na iveteran.cz) 200,-
- STK + SPZ 1400,-
- první objednávka ND (matice, tesnění, řetězy, bowdeny atd.) - (etovar.cz) 8618,-
- tachometr (aukro) 785,-
- kryt zadního světla (aukro) 140,-
- ráfky (www.moto-ustinl.eu) 2000,-
- sada leštěných nerez šroubů, holendrů, matek, šteftů (www.remot.org) 6500,-
- nový vačkový hřídel (Jan Černohorský) 4000,-
- pískování plechařiny, (bez rámu) 1500,-
- sedlo originál pěkné (burza chotusice) 800,-
- br.pouzdra kluzáků,vyvaření karterů a kol, rovnání rámu - Pukavec 2800,-
- výplet kol. -dráty + niple (www.moto-ustinl.eu) 1280,-
- startovací hřídel (www.moto-ustinl.eu) 485,-
- hřídel řazení (www.moto-ustinl.eu) 310,-
- držák zrcátka boční, do řídítek (www.moto-ustinl.eu) 125,-
- pružina ramínka brdy 2x (www.moto-ustinl.cz) 90,-
- svíčky Brisk L15C 2x (www.moto-ustinl.eu) 80,-
- trny př. stupaček (www.moto-ustinl.eu) 200,-
- katalog ND Jawa500 OHC 02 (www.moto-ustinl.cz) 160,-
- pískování rámu a stojanů + základní vrstva komaxitu 1900,-
- repase vent. víka, tlumič rázů vačky, hříbek do želvy (p. Zuzič-SK) 4800,-
- repase kliky a hlavy,  Tomáš.K. 7000,-
- br. pouzdra další dvě kola převodovky, pouzdr.kr.hř  - Pukavec 2500,-
- nerez.osy kol, páčky, mat,kr,hř.,křídlovky (www.remot.org) 3000,-
- pouzdra př.vidlic, srovnání kužele, stírátka, pouzdr.kr.hř atd. 2600,-
- ložiska SKF, gufera do motoru a kol  1680,-
- chromování, leštění 1.část (kryty kluzáků,dynama,vidlí atd) - p.Grunfeld 2400,-
- chromování, leštění 2.část (brzd.štíty, mřížka sání atd) - p. Grunfeld 1200,-
- guma ampérmetru (www.moto-ustinl.cz) 70,-
- lemovka přední masky (www.moto-ustinl.cz) 30,-
- návlečky zadních stupaček (www.moto-ustinl.cz) 189,-
- návlečky přední stupačky (www.moto-ustinl.cz) 120,-
- průchodka kabelu akumulátoru (www.moto-ustinl.cz) 20,-
- průchodky přední masky (www.moto-ustinl.cz) 40,-
- řídítka chrom (www.moto-ustinl.cz) 1000,-
- spínač brzdový zadní (www.moto-ustinl.cz) 95,-
- držák náhonu tachometru (motoren.sk) 270,-
- zadní podblatník (motoren.sk) 1250,-
- guma mřížky filtru (motoren.sk) 100,-
- čep stojanu (motoren.sk) 150,-
- pouzdra gufer př.vidlice (motoren.sk) 302,-
- pružiny zadních kluzáků  (motoren.sk) 896,-
- nalepení nového obložení brzd 400,-
- pneumatiky a duše (www.barum-pneu.cz) 1890,-
- záchyt stojanu (p.Čilík) 108,-
- prachovka př.kola (p.Čilík) 216,-
- vložka k prachovce (p.Čilík) 108,-
- pružinka šoupěte karburátoru (p.Čilík) 54,-
- olejový filtr (p.Čilík) 864,-
- plechy nákolenic (p.Čilík) 324,-
- pružina olejového filtru (p.Čilík) 65,-
- 2x stírací kroužek s expandérem (p.Padalík) 288,-
- 2x stírací kroužek s expandérem (p.Padalík) ...pro úspěch opakujem  ;-) 288,-
- miska ol. filtru do ol.nádržky (burza Chotusice) 250,-
- ciferník tachometru + rámeček + těsnění - repliky (burza Chotusice) 400,-
- náhon tachometru do motoru (aukro) 476,-
- broušení, kytování lakování celé moto (přítel Mazlyck) 10000,-
- linkování (Týnec n/Sáz.) 600,-
- drobnosti (etovar) 370,-
- nová klika + tlak hadice (Zuzič, Slovensko) 11890,-
- stažení nového brzd.obložení na míru bubnů 200,-
- mechanizmus řadícího poloautomatu (veteranforum-fikuscz) 500,-
- nekompletní mech. tl. záběru s pošt.(veteranforum-fikuscz) 700,-
- kolena výfuků (www.moto-ustinl.cz) 1800,-
- 5x lamela spojky korková (www.moto-ustinl.cz) 540,-
- gumy nákolenic (www.moto-ustinl.cz) 405,-
- šroub aretace paraboly (www.moto-ustinl.cz) 68,-
- tlumiče výfuků (www.moto-ustinl.cz) 4700,-
- rozpínací relé k bezkontaktu (autodíly) 70,-
- výroba nového domku ložiska kliky dle orig. s úpravou na gufero 500,-
- oprava závitů v hlavě pro odvod oleje 50,-
- klínek dynama VAPE 50,-
- zinek mechanizmu sytiče 50,-
- kroužek s vlnovcem tlumiče záběru - burza Chotusice 500,-
- kožený komplet hlídky SNB - bazoš.cz 2500,-
- kroužek vlnovce tlumiče záběru 100,-
- pouzdro vypínacího mechanizmu 150,-
- unašeč primáru, pružina vačky, zátka želvy (motoren.sk) 2200,-
- olej motorový CASTROL ACT EVO 4T 20W/50 4L  (buyoil.cz) 669,-
- olej tlumičový Castrol Fork Oil SAE 10W 500ml (buyoil.cz) 177,-
- náhon tachometru, lamela spojky, a pár drobností z motoústí 500,-
- 5x  ferodo lamely burza Sedlčany (2015) 1000,-
- duralový přítl. talíř spojky (2015) - Honza J. 500,-
zatím celkem  cca 120 000,-

 

 

 

Fotogalerie: Jawa 500 OHC - netříděná galerie

Tato fotogalerie je prázdná.