Jawa 250 Pérák Zbrojovka - r.1950, aneb jak jsem ke klíčku sehnal motorku...

... v dětství jsem v garáži chodil kolem tátovýho ponku, kde mezi klíčema různých velikostí ležel malý mosazný klíček. Nikdy jsem nevěděl k čemu je. Až o dvacet let později jsem to zjistil. No a pak přišel následující moment, kdy jsem k němu sehnal ten zbytek...  ;-)

 

03/2013...Byl jsem takhle (ostaně jako několikrát v týdnu) na návštěvě u kamaráda Tomáše ve vesnici, co se taky "hrabe" v motorkách, když tam padlo od jedno z dalších návštěvníků "vole nechceš péráka zbrojovku". Zbystřil jsem a chtěl jsem vědět o co jde. Šlo o jiného kamaráda ve stejné vesnici, který měl doma v krabici zbrojovku 1950 a nabízel jí za 17 tis. Domluvili jsme se, že se na to dojedu podívat a uvidíme. Asi za týden jsem to viděl a moje nadšení zastínil skutečný stav a kompletnost, nicméně souhlasil jsem s koupí pouze za 15 tis. a pod podmínkou když bude kompletní. Za nedlouho byl doma. Jako vždy jsem si hned začal shánět a stahovat veškeré dostupné informace, manuály, montážní postupy atd. a Péráka pomalu připravoval na odvoz na lak chromy atd. Avšak osud chtěl jinak a přerušil rozjetou renovaci nadělením ještě větší pecky v podobě mého životního snu JAWY 500 OHC 02. 

04/2013...Takže jsem milého péráka jen poskládal, zbylé díly uložil do popsaných krabic, kde bude čekat na den, až budu mít čas a finance ho konečně dodělat, tak abych se i na něm mohl svézt a vychutnat si radost z jizdy...

 

Stav k 31.12.2013...

 

 

01/2015... Taknějak jsem úplně zapomněl, že jsem péráčkovi někdy o prázdninách 2014 pořídil nádrž FJ s kráskou spínačkou a tachometr Křižík

 

02/2015... Další příspěvek, hliníkový komunistický kryt karburátoru s prasklou packou.

 

22.2.2015...Dal jsem na hromadu věci, které potřebuji vyleštit a nachromovat. Je toho celkem dost.

 

11.3.2015... první část věcí připravena pod chrom...

 

 

14.3.2015...podařilo se mi sehnat nádherný hliníkový přepínač na řídítka a originál patinové sedlo řidiče i s držákem.

 

 

24.3.2015... kamarád mi vozí věci na zinek do Příbrami a teď mám hotové dva držáky sedla. Celkem mám 3 originály a použiju jen jeden, takže budu mít dva na výměnu.

 

 

30.3.2015...lehce poleštěné kluzáky, aby byla zachovaná původní struktura. Jak přední, tak zadní mají od předchozího majitele hotová bronzová pouzdra, která perfektně sedí na vodících tyčích. Ten poslední je pochopitelně z půllitra.

 

14.4.2015...konečně se mi podařilo poslat věci na chrom do Benešova. Jaké ale bylo moje zjištění, když jsem se podíval na zakázkový list. Chromovna Benešov si do zakázky napsala: chemické stažení chromu, pískování, broušení a chromování. Sečteno podtrženo 6945,-kč. Hned jak se mi snížil tep a tlak na úroveň, při které bych nerozmačkal telefon, jsem tam zavolal a chtěl vědět, co to má znamenat. "Přijímací technik" (podle hlasu čerstvý absolvent učiliště) pravil, že je to špatně odvedená práce a musejí to předělat, že by to vstupní kontrola nepřijala. Pravděpodobně si myslel, že jsou věci nachromované, zatímco byly jen vyleštěné pod chrom. Takže jsme se nedohodli a hned jak budu mít věci zpátky, odvezu je do Prahy. To už doufám bude připravená nádrž, abych to tam hodil najednou.

 

 

18.5.2015...už týden mi v Praze ležely hotové chromy, tak jsem si je vyzvedl. No za 2500,- toho moc není...

 

1.6.2015...tak jsem si přivezl nádrž. resp. nepřivezl. To je tak, když FJčkovou nádrž necháte udělat amatérovi. Nádrž byla fakt pěkná, nevyrezlá, krásné znaky a jen jeden důlek. Bohužel při neodborném vytahování došlo k vytržení kusu plechu na boční straně hned pod znakem a při pokusu o vyletování je to prostě vidět. Takže požaduji jinou nádrž ve stejném stavu...

aha, tady na té zmenšenině to není vidět...

 

11.8.2015...sehnal jsem pěknou zbrojovkovou nádrž, kterou mi pánové zaplatí a rovnou jí nechal vyrovnat a nachromovat. Koupil jsem replikový zadní štít, ráfky s výpletem a mám již napletené zadní kolo. Přední kolo čekám, až budu mít ještě nějaké chromy, abych tam nejezdil jen s předním středem. Zadní štít jsem chtěl použít originál, ale měl hloubkovou korozi a tak než opravovat, vyšlo levněji koupit velmi pěknou repliku.

 

3.9.2015...nádrž je zbavená laku a připraveníá pro leštění. Tak nádherně hluboké znaky jsem dlouho neviděl...

 

29.9.2015...nechal jsem si v práci opískovat rám a brýle a předám kamarádovi Mazlyckovi jak on s oblibou říká na "polití". Zbytek plechařiny musím ještě porovnat povařit a pak nechám opískovat ručně, tímto způsobem by z toho moc nezbylo....

 

20.10.2015...jak je pořád málo času, tak se tomu nemůžu pořádně věnovat. Kamarád Mazlyck mi už "polil" rám, masku, kaslíky, stupačky, brýle a zároveň mi i trochu poopravil céóčkem polámané blatníky. Zadní vzpěru si prý mám nanýtovat sám.  ;-) Nojo, jenže kam jsem dal ty nýty  ;-)

 

11/2015...připravené jemně opískované blatníky. Musím donýtovat vzpěry a držáky přední značky.

 

15.12.2015... je to neuvěřitelné, ale po nekonečných peripetiích s poškozenou nádrží, její výměnou a znovu nachromování, jsem si konečně přivezl nádrž Zbrojovku s nádherně hlubokými a zachovalými znaky. Už jen nalakovat... Mazlyku máš čas? ;-) K tomu mám nachromovaný i rámeček světla a střed předního kola.

 

26.12.2015...svátky klidu a pohody evidentně neměli v eshopech s náhradními díly, protože při objednání se něco stalo a přišla mi polovina věcí, které jsem objednával. Nemám tak pneumatiky, těsnění atd. Tak jsem si aspoň nanýtoval nové držáky přední značky abych blatník mohl dát Mazlykovi. Kamarád Tomáš mi ještě před svátky vypletl přední kolo.

k tomu jsem ještě dostal od strýce z Týnce údajně původní uloženkový nepromok a k naskenování nebo ofocení několik originálních výkresů péráka FJ.

 

30.12.2015... protože potřebuji dát Mazlykovi na nastříkání i nádrž a zapomněl jsem jí vyčistit, musel jsem to udělat co nejdříve. Opět metodou kyseliny citrónové s horkou vodou

 

12.1.2016... přivezl jsem si pár drobností ze zinku a bojuji z mě zatím neznámého důvodu se spasováním masky. Měl jsem za to, že jsem jí měl složenou.

05/2016...přivezl jsem si od pana H. hotový výbrus, tak stačí přeložiskovat a vyčistit motor a bude připraven. 

 

12.6.2016...dlouho se nic nedělo, protože nebyl čas a čekal jsem na lak. Kamarád Mazlyck mi dovezl nalakované věci, ale chybí ještě přední blatník abych to mohl odvézt do Týnce na linky. 

 

18.6.2016...poslal jsem po rodičích do Týnce už všechny věci na nalinkování

 

10.7.2016...konečně jsem se dostal k vyzvednutí, teď ještě čas na montáž...

 

13.8.2016... potřeboval jsem se odreagovat od jiných věcí a tak jsem začal skládat zadek. Bohužel stále nemám vypouzdřené přední vidlice proto nemůžu udělat také předek. Dál mi chybí opředené kabely pro elektiku. No jde to pomalu. Ale tahle motorka si zaslouží nechvátat a neodfláknout to...

 

6.9.2016... po půl roce se mi vrátil plech sedla s novým velmi pěkně udělaným potahem. Chtěl jsem úmyslně světlou pravou kůži, abych jí mohl napatinovat a nebo jen  "ojezdit zadkem".

 

1.10.2016...koupil jsem si na burze v Kladně dvě klubka nepoužitých originálních opředených kabelů, které chci použít tak jak to má být.

 

10.10.2016...kromě motoru poslední věc,která mě zdržuje jsou přední vidle, které jsem si chtěl vypouzdřit sám. To by nebyla sama o sobě taková dřina, ale zjistil jsem, že i když jsem i udělal přípravek na nalisování pouzder, že je nevystružím a tak jsem je dal udělat pánovi, co na to má lepší vybavení než já.

 

17.10.2016...vidle mám hotové, tak už jen přefouknout. Do toho jsem si vymyslel, že bych chtěl, jako navšech ostatních motorkách jezdit i na pérošovi přes noc a k tomu potřebuji někam dát bágl spacák atd. Před časem jsem narazil na prodej originálního přídavného nosiče na péráka, ještě zabaleného v krepáku, ale nestihl jsem ho koupit. Tak jsem si sehnal dokumantaci a nechal ho u jedno velmi šikovného a ochotného pána vyrobit. Vlastně dva, jednoho ještě pro tátu. Vypadá nádherně, zpracování profesionální. Takže ho jen vyzkouším a nechám ho u Mazlycka polejt i s vidlema.

 

04/2019...v jednom z pracovních záchvatů, jsem si řekl, že by bylo dobré aspoň trochu pokročit s péráčkem. Domluvil jsem se z kamarádem Mazlykem, že mi rozebere motor a poskládá. Bohužel po rozebrání, zjistil vylomený zub na jednom kole převodovky a nutnost repase kliky. Takže jsem přes kamaráda Hanze poslal kliku na udělání p. Klenovcovi do Týnce a poslal kartery na vyčištění p. Tůmovi. Kolo do převodovky jsem doma našel a teď už čekám jen na kartery a kliku.

 

06/2019...hotová klika od p. K. z Týnce. Bohužel můj kamarád Pepa z Týnce, který mi udělal pár klik umřel a tak jsem musel za panem K. Pepík byl totiž boží. Když jsem mu přivezl třeba kliku na 559, tak se mě zeptal "jak jí chceš"? Cože? Nevěděl jsem co odpovědět. A on na to "jezdíš pro rohlíky do sámošky a nebo kládu"? Samozřejmě na ježdění pro rohlíky jsem se cítil ještě mlád a věděl jsem, že to s kámošema dost často držíme "u držky" a nebo jak říká Mazlyck "pojedem hůůůůl". No a tak mi jí udělal přesně tak jak jsem si řekl.  

 

07/2019...nechal jsem chemicky vyčistit katrery a jsou konečně hotové, kamarád Hanz mi je dovezl až pod nos. Já vím, dá se říct, že je to leštěnka, ale kartery byly dost zahnojený a nemohl jsem skládat spinavý motor do udělané motorky.

 

 

14.4.2020...nějak nebylo do čeho píchnout, tak jsem se rozhodl složit motor do péráka. Jenže jsem musel nejdřív všechny "vnitřnosti" vyprat, vyčistit a to chvíli zabralo...

 

03/2021...mno, tak to trvalo rok, protože mi do toho něco vlezlo a šlo to do regálu. No a jak teď přišlo jaro, tak jsem se do toho lehce pustil. Složil jsem celý předek, motor a tak nějak to celé posunul...Do toho mi ale dal sůj motor z péráka táta, že mu vypadává trojka. Tak jsem mu ho rozhodil a zjistil ulomený jeden zub a dost vyrezlou tyčku vydliček. Zjistil jsem ale, že má lehké úpravy na válci (pochvaloval si jak mu pérák jezdí) a tak jsem se inspiroval a upravil jsem i  svůj válec. No uvidíme jak to bude jezdit...

 

19.4.2021...tak péroš už vrčí, řadí, svítí, jen nemám přední brzdové pakny a řeadící poloautomat, takže to nemůžu projet. Z jiné motorky to vyndavat nebudu, tak ho musím někde splašit. Nejhorší snad byla elektrika, její protažení rámem a rozchození. Původní spínačka funguje překvapivě úplně bez problémů vč. ukazatele rychlostí. Motor má neuvěřitelně čistý, hladký a tichý chod. Nikde nic nebouchá necvaká apod...Jsem moc zvědav jak to pojede s tím obřezaným válcem  ;-)

 

05/2021...několik zkušebních jízd za mnou a jsem hrozně nadšený. Péroš startuje na první šlápnutí, krásný čistý zvuk, pohodové svezení...

 

 

 

Fotogalerie: Jawa 250 Pérák Zbrojovka - Před renovací