Jawa 250 Kývačka - r.v.1960

...více než dva měcíce nazpět mi volal dlouholetý kamarád a motorkář Láďa s tím, že ví jak mám Jawy rád a jestli bych nechtěl kývačku. Že nějaký pán, kterému zrovna montují okna, by jí asi prodal. Moc jsem se na to netvářil a nechal jsem to být. Pak se mi to rozleželo v hlavě a zavolal jsem mu, že bych měl zájem, ale záleží na stavu kompletnosti a jestli je s doklady. Přeposlal mi fotky od majitele, kde byly zřejmé kutilské zásahy nedramatického rozsahu vč. domácího štětkolaku. Rozhodl jsem se tedy jen na základě fotek a čekal, než si pro ní budu moci přijet. To trvalo poměrně dlouho a pak zavolal v pátek jedem...

 

14.8.2015...je pátek a s partou kamarádů máme v plánu každoroční vyjížďku na Jawách po Čechách, plánovaný odjezd v 16h z místní občerstvovny. Jenže já musel ještě stihnout vyřídit tuhle motorku. Potřeboval jsem hodně štěstí, abych stihl dojet 150km na sever pro motorku, stačil se včas vrátit a ještě vyrazil na cestu na motorkách do Humpolce. Po několika málo peripetiích jsem jí dovezl domu, vyjížďku stihnul a v hlavě mé již zraje plán ...

 

 

Tuhle motorku jsem kupoval s vědomím, že je sice kompletní, ale má výfuky z čezety, řídítka buhví z čeho a maska s tachometrem z panelky. V podstatě žádné renovační drama, důležité jsou platné doklady. A protože jsem koupi téhle motorky nechal osudu, nijak na to netlačil a podobným způsobem získal i motor na Jawu 500 OHC, řekl jsem si, že poslední půllitrové šílenství do kterého se pustím, bude JAWA 250 kývačka s motorem 500 OHC. To vše ale oficiální cestou, to znamená s doklady a aby motorka mohla na silnici. Prostě chci mít všechny motorky pojízdné a na dokladech. 

Moje představa je černá motorka se zlatými linkami, šesnáctipalcová kola napletená na brzdové bubny z Jawy 500 OHC/02, malý úzký blatník z posledních panelek a široká řídítka s hrazdou. Nechci se pokoušet o repliku motorky, kterou vidělo jen málo lidí a pravděpodobně originál ani neexistuje. Chci vytvořit něco podle svých představ, použít k tomu srdce z půllitra, využít vlastností koncepčně novějšího motocyklu a to vše pouze z dílů produkce Jawy. Výsledek by pak mohl vzdáleně připomínat motocykl, na kterém se údajně vozil František Šťastný na Manu. Bohužel nemám zatím více ověřených infomací.

 

20.10.2015... protože přestavba na silnější motor není za odpoledne hotová, chtěl jsem mít jistotu, že než se do toho pustím, budu schopen vyřídit podklady pro přestavbu. Začal jsem tedy v Jawě, kde mi ochotný pan K. vystavil vyjádření-souhlas výrobce s výměnou motoru. S tímto dokumentem a doklady od motorky Jawa 250/353 jsem se vydal na místně příslušný úřad správních agend. Dvě otevřené přepážky a v jedné seděla mě již známá a ne zrovna příjemná úřednice. Pochopitelně jsem zvolil druhé okno s mladým úředníkem. Teď již vím, že to bylo úplně jedno, protože po předložení dokumentů a vysvětlení o co mi vlastně jde, se úředník začal drbat, nezvykle vrtět a ze všech stran prohlížet dokument z Jawy. Po chvíli mu přispěchal na pomoc jeho šéf pan Bc.DiS a první jeho komentář zněl "hmm k tomu ale potřebujete vážní lístek". Vím co je to vážní lístek, ale v této souvislosti jsem jaksi nechápal. No prostě pan študovanej potřeboval vědět, kolik ta motorka bude vážit. Řekl jsem, že nechápu jeho požadavek, když součástí protokolu z Jawy je tabulka změn, ve které jsou uvedeny všechny nové údaje pro změnu v TP, takže i hmotnost, výkon, rychlost atd. To byl zlomový bod naší komunikace, protože jsem evidentně sáhl na jeho úřednické ego, které se s těží vešlo pod strop jeho kanceláře. Další a v podstatě poslední zásadní otázka byla "kde jste vzal ten motor?". Hbitě jsem reagoval že na burze. No a už mě měl. ;-)  Protože mi přece nemůže do TP zapsat motor, který by mohl být kradený. Opět jsem moc nechápal. Nebylo mi moc jasné jak to chce zjistit, když se několik let čísla motoru neevidují a navíc jsem chtěl zapsat do TP pouze jiný typ a obsah, nikoli výrobní číslo. Nečekal jsem, že hned na poprvé odejdu s úspěchem, ale čekal jsem alespoň konstruktivní jednání, jehož výsledkem bude doporučení postupu jak se dobrat mého cíle. Nakonec jsem veškerou dokumentaci musel na úřadě nechat, dostal jsem papír s čárovým kódem, který značil můj "případ" a čekal na další a tentokrát písemné vyjádření. Toto jsem ještě jednou telefonicky konzultoval s panem K. z Jawy, který pak dokonce osobně zavolal panu úředníkovi, aby mu vysvětlil celou záležitost, ale i to bylo marné.

Asi za dvacet dní jsem do datové schránky obdržel elektronickou verzi papírového vyjádření v jehož předmětu stálo "Výzva o usnesení přerušení řízení". Ještě jsem to ani nepřečetl a už jsem cítil zvedající se hodnoty krevního tlaku. No nic, prostě výplod úřednických mozků obsahoval několik požadavků mezi nimiž bylo i schválení motoru 500 OHC/15 jako náhradní díl pro motocykl jawa 250/353. Na to, že jsem žádal o přestavbu/vestavbu jiného motoru z jiného typu motocyklu to je dost zvláštní a podle mého názoru nesplnitelný požadavek. 

Podal jsem proto stížnost ke krajskému úřadu, kde bohužel seděl úředník s obrovskou zásobou cizích slov a evidentní obavou o můj život. Než mi totiž přišlo čtyřstránkové písemné vyjádření, měl jsem štěstí a dovolal se mu. V podstatě mi vysvětlil, že vyjádření výrobce nemusí mít takovou váhu a "směroplatnost" ;-) a že pro mojí bezpečnost je třeba mimojiné protokol zkušební stanice, výkresovou dokumentaci, schvalovací dokumentaci a jinou dokumentaci.

Po tom všem mi došla energie a zkusím to dořešit později. 

 

02/2018...přestavba se podařila, takže pokračování v kapitole Jawa 500 OHC 03 Panelka...