Jawa 500 OHC/01 - r.v.1955 aneb 

"Nemůžeš napsat, že je magor. Poloviční blázen, bych napsal..."

 

09 2014...protože jsem fakt asi zbláznil a propadl kouzlu Jawy 500 OHC, tak jsem z vypůjčených peněz koupil od známého překupníka motor z nulajedničky s přední vidlicí a maskou (to, jak se mnou vymrdal mu nezapomenu a on to moc dobře ví) a pokusím se přivést na svět jestě jeden skvost JAWA 500 OHC typ 01. Tentokrát to asi nebude tak rychle, protože ceny jsou za poslední rok a půl nehorázně spraseny. Neutírám se "litrama" a tak se budu snažit kupovat chybějící díly pokud možno jen za rozumné ceny, což možná dost prodlouží tuto renovaci. 
 
 
22.10.2014...první záznam toho, co vlastně pro stavbu JAWY 500 OHC 01 mám
- motor se zapalováním a karburátorem 2924HZ
- kompletní vidlice s maskou
- zadní rozetu
26.11.2014...pořízena holá olejovka
 
28.11.2014...další nákup k vánocům... ;-) tentokrát přes Martina
 
 
20.12.2014...pořízen zadní brzdový štít s rozetou
 
20.1.2015... Sehnal jsem pěkné a kompletní přední kolo a rovnou ho vyzkoušel ve vidlích...
 
 
26.1.2015... peckaaa, sehnal jsem krásné zadní kolo, které není nutno renovovat. Chrom nádherný.
 
 
9.2.2015...podařilo se mi koupit od slováků hnusné kaslíky, a pár dílů v replice ...
 
 
10.2.2015...další hlinikový střípek...
 
12.2.2015...a tumáš kus...
 
 
15.2.2015... dneska jsem se stavil u kamaráda Pepy v Týnci a po tom, co jsem se zmíníl, že sháním jakékoli autentické reklamní, nebo propagační předměty z JAWY se otočil a podal mi tohle nádherně zachovalé polystyrenové logo JAWA a pár fotek. Prostě nádhera. Hned jak dodělám police, umísním za zeď i logo.
 
 
24.2.2015...protože mě zima neskutečně ubíjí a nenumím ležet u stupidních seriálů, rozhodl jsem se, že než dosháním chybějící věci, tak začnu s přípravou těch co mám. Pro mě nejneoblíbenější věcí je příprava dílů a chromování, tak jsem dal na hromadu věci z půllitra a péráka a udělám je najednou. 






11.3.2015... první část věcí společně s pérákem připravena na chromování a vyleštěné štíty.




14.3.2015... společně s nějakými věcmi na péráka jsem sehnal celou spárovanou masku na 01 a po cestě domu ještě koupil replikové řídítka. A dvě bomby k tomu. Dostal jsem od pána dvě origo loga JAWA a v aukci koupil mažetové knoflíčky JAWA. Prostě pecka.




21.3.2015... protože mi bylo líto (tak jako všech originálních věcí) prznit a upravovat originální kluzák z typu 02 na 01, zkusil jsem to a podařilo se mi vyměnit levý kluzák z typu 02 za chybějící levý 01. 

Dál jsem pak opískovaný a nastříkaný válec odvezl na výbrus. Hotová by měla být i hlava, takže motor bude pomalu připraven na rozpůlení, přeložiskování a znovu složení. Kromě pár drobností a rámu mám v podstatě už všechno. 

 

25.3.2015...volal mi kamarád Honza, že mám hotovou hlavu


 

 

4.4.2015...při návštěvě Týnce jsem dostal od bývalé sousedky paní V. krabičku s reklamními předměty JAWA, náhdera. Vše dobové a originál.

 

 

14.4.2015...konečně se mi podařilo poslat věci na chrom do Benešova. Jaké ale bylo moje zjištění, když jsem se podíval na zakázkový list. Chromovna Benešov si do zakázky napsala: chemické stažení chromu, pískování, broušení a chromování. Sečteno podtrženo 6945,-kč. Hned jak se mi snížil tep a tlak na úroveň, při které bych nerozmačkal telefon, jsem tam zavolal a chtěl vědět, co to má znamenat. Přijímací "technik" (podle hlasu čerstvý absolvent učiliště) pravil, že je to špatně odvedená práce a musejí to předělat, že by to vstupní kontrola nepřijala. Takže jsme se nedohodli a hned jak budu mít věci zpátky, odvezu je do Prahy.

 

 

15.4.2015... jemně opískovaný buben předního kola jsem si u kamaráda Ondry rozlisoval kvůli snadnějšímu vybroušení ale hlavně pochromování.

 

 

16.4.2015...kamarád Honza, kterému pomáhám se skládáním jeho OHC motoru si nechal podle výkresu (teď už vím, že Martina) z veteránfóra vyrobit 2ks duralových přítlačných talířů a jedním mne obdaroval. Tímto patří oběma velký dík.

 

 

17.4.2015...vyleštěný buben předního kola a zadní rozeta. Bohužel zadní brzdový štít se při leštěni rozpadl. Resp. jeho plechový kryt, takže buď ho musím vyletovat anebo koupit v replice.

 

21.4.2015...na aukru jsem koupil krabici šrotu v podstatě jen kvůli těmto třem věcem. Hold kolikrát to jinak nejde. 

 

4.5.2015...protože jsem musel koupit ložisko pro opravu zadřené převodovky na 02, koupil jsem rovnou celou sadu až budu dělat motor na tuhle 01. Neměli ale NU305, tak jsem ho objednal. Pak mi také přišla nazinkovaná miska olejového filtru.

Ložiska a gufera do motoru podle knihy ND Jawa 500 OHC

- 1x gufero 25-47-7  levá strana kliky
- 1x gufero 16-8-7  náhon tachometru
- 1x gufero 62-40-8 pravá strana hnací hřídel oz. kola
- 1x ložisko NU305  levá strana kliky (popř. NJ305)
- 1x ložisko 6305z  pravá strana kliky
- 1x ložisko 6206z  pravá strana hnací hřídel oz.kola
- 1x ložisko 6304z  levá strana, hl. hřídel převodovky

 

12.5.2015...po delší době čekání dorazily od Fikuse replikové blatníky, ke kterým stačí jen dopasovat vzpěry a nalakovat. V podstatě kromě drobností jako je tachometr, kryt filtru a hadic mi chybí jen rám a vyjíždím....   ;-) Nijak mě to ale netlačí, až to bude, tak to bude, takže si mezi tím připravím ostatní věci a nebo konečně dodělám péráčka.

 

18.5.2015...už týden mi v Praze ležely hotové chromy, tak jsem si je vyzvedl. No za 2500,- toho moc není...

 

22.5.2015...zalisoval jsem si u kamaráda Ondry v dílně nachromované díly předního kola.

 

20.7.2015...po delší pauze kdy jsem neměl čas jít do garáže, jsem zvolna začal něco dělat. Předražený motor, který jsem unáhleně koupil od známého pražského překupníčka neustále inzerujícího na i-veteránu.cz, má jednu zásadní vadu. A to, že z malé dírky vespod se po očištění objevila poměrně rozsáhlá prožraná oblast. Tento fakt mi trochu zkomplikoval situaci a tak jsem se domluvil s Martinem, že se mi jeho brácha pokusí toto zvěrstvo opravit. Chci to dát někomu, kdo už s vařením elektronu má zkušenost a nebude se na tom učit. Přeci jen to není kývačka. Kromě této "závady" byl motor uvnitř překvapivě zachovalý, převodovka nádherná, netknutá, hrušky bez vůlí. Už mám i hotovou hlavu a výbrus, tak nechám ještě zkontrolovat kliku a jak budou hotové kartery, můžu začít skládat.

 

11.8.2015...šílený vedro, nedá se nic dělat. Mám hotový výbrus a kliku. Z burzy na Kladně jsem si přivezl pár věcí od Hadrávka...

 

24.9.2015...po malých peripetiích s vycentrováním předního bubnu po nachromování, mám už konečně hotové i přední kolo.

 

4.10.2015...zvítězil jsem nad překupníky! V půl čtvrté odpoledne mi přišel na telefon jednoduchý email, s nabídkou a fotkami rámu na jawu 500 OHC. Za půl hodiny jsem seděl s kamarádem Hanzem v autě směr Šumava. Navšívili jsme jednoho příjemného pána, se kterým jsme zabředli do dvouhodinové debaty na jejíž konci jsem si odvezl rám. Po bližším prozkoumání a podle nízkého čísla se jedná o rám na typ 00 šneka, tedy s malou dírou na spodní úchyt nádrže. Za ty peníze mi to ale vůbec nevadí.  ;-) 

Byla to poslední věc, kterou jsem potřeboval pro složení a spasování plechařiny před lakováním

 

5.10.2015...nedalo mi to a už jsem pověsil pár věcí na nový věšák...  ;-)

 

10.11.2105... od kamaráda Tomáše jsem koupil zadní rozetu s brzdovým štítem, střed na 02 a jako bonus dostal pěkný ráfek na 02. 

 

21.12.2015... pomohl jsem ježíškovi ve výběru a zároveň využil možnosti přes kamaráda Tomáše se slevou objednat pár dílů jako např. výfuky, gumy stupaček, pneumatiky(přišla jen jedna), duše atd...

28.12.2015...skládání, dopasovávání, dovaření, nýtování...

 

31.12.2015... včera se u mě zastavil kamarád Hanz, aby se pochlubil se svým úlovkem v podobě motoru ze šneka. No nádhera, motor kompletní, neponičený no radost renovovat. Při tom nás napadlo, že by mu slušel můj šnekový rám a tak jsme si "plácli". Po obědě jsem vyrazil k němu domu pro slíbený rám a pro zapůjčení origo blatníku z nulajedničky kvůli napasování vzpěr. Docela jsem se těšil a tak silvestrovké odpoledne strávil přestrojením do nulajedničkového rámu. Bim bam bom a bylo to... 

Chtěl jsem ještě spasovat blatníky se vzpěrami, ale zjistil jsem, že do originálu mají daleko a tak raději investuji to pořádných replik a koupím je od pána od kterého je kupoval i Hanz. Pan A. byl po telefonu ochotný a prý je pošle.

 

9.1.2016...nějaké drobnosti ze zinku a stojan na montáž a test motoru.

 

05/2016... kamarád Hanz mi půjčil origo blatník pro oměření vzpěr na replikovém blatníku. Vyvařeny díry v karteru a víku.

 

10.1.2017... kamarád Hanz mi přivezl kaslíky a olejovku připravené pod lak výměnou za moje původní patinové, které dohodil nějakému kámošovi na dostavení patinového půllitra. No proč ne.

 

11/2017...letos jsem toho moc neudělal, ale o to více jezdil. Super sezóna. Takže malá rekapitulace co jsem udělal:

- hotová pouzdra předních vidlic

- chemicky vyčištěné kartery

- výbrus válců

- nová převodovka

- zakoupen originál přední blatník

- dopasován zadní replikový

- nějaké chromy a zinky

- polovina dílů předána Mazlyckovi na lak

 

 

03/2018...tak snad už poslední věci odvezeny na lak...

 

09.03.2018... Volal mi mazlyck, že to má politý a abych si ty krámy odvezl, že mu to tam překáží. Tak jsem si první várku odvezl...

 

12.4.2018... Nádrž, kterou jsem kdysi koupil s tím, že bych jí na tuhle motorku použil, jsem z časových důvodů použil pro stavbu panelky OHC. Byla už nachromovaná a na jedné straně byly znaky doklepávané, takže mi to ani na té stavbě tak vadit nebude. Navíc jsem na ní přivařil držáky silentbloků, tak by bylo složitější jí vracet do původního stavu. Proto jsem se rozhodl sehnat jinou a využil nabídky kamaráda Mirka, který mi slíbil zdařilou repliku a super cenu. Po cca roce se tak podařilo a dneska přišla. Takže teď vyleštit, nachromovat a nalakovat...

 

07/2018... Mazlyck dotáhnul zase nějaký nastříkaný věci na nulajedničku. Takže to dávám na hromadu, abych to pak nechal všechno najednou nalinkovat.  Na nádrž jsem ani nešáhnul...   ;-)

 

01/2019...Konečně jsem se dostal k tomu, abych odvezl všechny věci na linky a už jsou hotové, takže by šlo začít skládat, kdyby bylo trochu času...

02/2109...V podstatě mám asi vše na složení nulajedničky, jen chyběla nachromovat, nalakovat a nalinkovat nádrž a pak ještě spousta volného času. Jak tak občas brouzdám po bazoši, našel jsem tam pana T. z Týnce že prodává originál nádrž na OHC nachromovanou, nastříkanou a dokonce i v Jawě linkovanou. Trvalo mi skoro týden, než jsem se nechal Hanzem vyhecovat a když přijel v sobotu na návštěvu, tak jsme skočili do auta a dojeli se tam podívat. Kdo zná Hanze, ví, že tyhle výlety jsou na hodiny. A tak se taky stalo, pán byl velmi příjemný a prokecali jsme asi dvě hodiny u něj v dílně. Prý mu psalo a volalo spousta lidí, ale nechtěl jí posílat a tak tam ten týden vydžela. 

 

10.3.2019... Chtěl jsem si srovnat věci co mám připraveny ke každé motorce a v tom mě to chytlo tak jsem rovnou do připraveného rámu nainstaloval elektriku, spasoval zadní brzdový štít a namontoval již repasované kluzáky s vodícími tyčemi od Krause. Dál jsem nanýtoval originál štítek a přidal brýle se spodkem masky. No hned to vypadá lépe a je to pohromadě a můžu lehce po půl druhé v noci jít spát  ;-)

 

12.3.2019...Dorazil balík s repasovanými vahadlovkami od p. Zuziče ze Slovenska. U jedné bylo potřeba opravit i stržený závit a u druhé výroba atypických čepů vahadel, protože otvory ve vahadlovce byly oválné. Takže už mám vše na složení motoru.

 

19.3.2019...Zkompletoval jsem masku tachometrem, kontrolkami a průchodkami. Zrovna když jsem ležel v regálu a hledal rukojeť plynu, přišel do garáže kamarád Lesník. Když viděl tu beznaděj, sáhnul do svých zásob schovaných u mě ve skříni, vytáhl uplně nový uloženkový krutiruk a povídá "nová motorka, novej díl. Tumáš, dej to tam". Moc mě potěšil. Taky jsem vyzkoušel tu koupenou nádrž a barva je k nepoznání od té mojí, takže taky super.

 

27.3.2019...dokoupil jsem nějaké gumové drobnosti, páčky, cívky atd., ale neměli ani výfuky ani kolena od Hadrávka